موریس
راهنمای سفر آژانس مسافرتی راه خیال 24 خرداد ، 1402 زمان تقریبی مطالعه: 20 دقیقه



درباره موریس

Mauritius ( موریس ) بخش مهمی از مجموعه جزایر Mascarenes است که در سواحل شرقی آفریقا ( با فاصله حدود 800 کیلومتر از Madagascar  ) و اقیانوس هند قرار دارد .

مجمع الجزایر Mascarenes که شامل  Mauritius ( موریس ) ،  Rodrigues ( رودریگوئز ) و Reunion ( رئونیون ) می شود ، بر اثر فعالیت آتشفشان های جنوب اقیانوس هند شکل گرفته و به همین دلیل با صخره های مرجانی زیبایی احاطه شده است 

تاریخ پیدایش موریس به حدود 8 میلیون سال پیش برمی گردد . این جزیره زمان زیادی خالی از سکنه بود و سال ها بعد در برخی نمودارهای دریایی اعراب که مربوط به قرن دهم است ، از آن نام برده شد .

موریس تاریخ پر فراز و نشیبی داشته است .
در قرن شانزدهم ( در سال 1505 یا 1512 ) توسط Dom Pedro  Mascarenhas کشف شد . او در ابتدا دریانورد بود اما بعد ها نایب السطنه پرتقال در هند شد .
طی چند سالی که پرتقالی ها در موریس ساکن بودند ، تلاشی برای آبادانی آن انجام ندادند پس از آن نیز این جزیره طی سال های مختلف اقامتگاه هلندی ها و فرانسویان بود اما در نهایت در قرن نوزدهم توسط سربازان بریتانیا فتح شد .

با ورود هلندی ها به موریس ، به احترام فرماندار آن ، این جزیره را Nassau نامیدند و تلاش بسیار کردند که دوباره آن را مسکونی کنند . سرانجام در سال 1710 ، هلندی ها پس از 72 سال تلاش برای ماندن در موریس به دلایل متعددی چون ضعف مدیریت و سختی شرایط سکونت ، جزیره را ترک کرده و آن را به دزدان دریایی سپردند !

تلاش فرانسه با موفقیت بیشتری همراه بود . آن ها از سال 1638 ابتدا رودریگوئز و سپس رئونیون را تصرف کردند و در سال 1715 یک گروه به نمایندگی از The British East India Company ( کمپانی هند شرقی ) به موریس رفته و در آن جا مستقر شدند . تا سال 1810 فرنسویان از پورت لوئیس صاحب ثروت و اعتبار شدند و مزارع زیادی را از آن خود کردند . کاشت شکر را آغاز کرده و به عنوان صنعت اصلی به آن بها دادند . هم چنین کشاورزی را زیر سایه نیروی کار ارزان ( برده ها ) رونق دادند و بدین ترتیب تا پایان حضور آن ها در این منطقه تعداد برده ها به 49100 نفر رسید !

یکی از پیامدهای انقلاب فرانسه ، ضعیف شدن و در نهایت واگذاری جزایر موریس ، رودریگوئز و Seychelles در « معاهده پاریس » به ارتش بریتانیا بود ! با وجود تسلط بریتانیا بر این جزیره ، هم چنان تاثیر آداب و رسوم ، قوانین و زبان فرانسه بر موریس به جای خود باقی ماند .

جمعیت هندی و پاکستانی مستقر در موریس ، نتیجه جایگزینی نیروی کارگری از این کشورها به جای برده هاست که با فشار جنبش برده داری بر دولت بریتانیا ، به سرانجام رسید . این جمعیت تا پایان سال 1920 ساکن موریس بودند و اغلب در مزارع کشت قند کار می کردند . باقی جمعیت جزیره را فرزندان همان کارگران و نژاد Creole ( ترکیبی از تبار فرانسوی و آفریقایی ) ، چینی ، فرانسوی و موریتانی تشکیل می دهند .

تراکم جمعیت در موریس نه تنها بین کشورهای آفریقایی ، بلکه میان سایر کشورهای دنیا نیز ، به نسبت بسیار بالاست !
در سال 1950 ( با ریشه کن شدن ویروس مالاریا ) ، رشد جمعیت به مشکلی جدی تبدیل شد . دولت برای کنترل آن از طریق آموزه های مذهبی و رونق اقتصادی ، توانست این جریان را تا اندازه زیادی تحت کنترل خود درآورد . البته مهاجرت تعداد زیادی از مردم بومی به بریتانیا و فرانسه نیز به این روند کمک مهمی کرد .

طی جنگ جهانی اول ، با بالا رفتن قیمت شکر ، موریس توانست رونق تازه ای بگیرد و از سال 1945 با اصلاحات سیاسی – اقتصادی دولت ، تا اندازه زیادی ثبات را تجربه کند . میزان امید به زندگی ( در مردان حدود 70 سال و در زنان بالای 75 سال ) در موریس نه تنها نسبت به سایر کشورهای آفریقایی از میانگین بالاتری برخوردار است ، بلکه در دنیا نیز بالاتر از میانگین جهانی است .

سرانجام در 12 مارس سال 1968 موریس توانست استقلال خود را اعلام کند .



آژانس مسافرتی راه خیال

همراه شما در سفر به جزیره موریس است 




برای سفر به موریس بیشتر بدانیم


Port Louis ، پایتخت موریس و مرکز اقتصادی آن به شمار می رود . این شهر در شمال غربی جزیره واقع شده و بسیار پر جنب و جوش است . تأسیس این شهر را به یک فرانسوی به نام  Mahe De Labourdonnais نسبت می دهند .

واحد پول رسمی موریس ، « روپیه موریس » است که در سراسر جزیره می توانید از آن استفاده کنید .
البته دلار آمریکا نیز در موریس به طور گسترده پذیرفته می شود اما برای تامین ارز می توانید هم در فرودگاه و هم بانک های داخل شهر ( Bank Of Baroda, Barclays , Deutsche Bank ) اقدام کنید ( بانک ها تنها روز یکشنبه تعطیل هستند ) . ارز موریس به صورت سکه های 5 ، 20 و 50 سنتی در دسترس است و اسکناس ها نیز به صورت 25 ، 50 ، 100 ، 200 ، 500 ، 1000 و 2000 موجود است .

سیستم حمل و نقل در موریس ، طی سال های اخیر بسیار پیشرفت کرده و قوی شده است . جاده ها اغلب امن و آسفالت هستند . بیشترین فعالیت کشتیرانی در بندر پورت لوئیس انجام می گیرد که برای تشویق توسعه آن به عنوان یک مرکز حمل و نقل بین المللی ، تمامی این خدمات رایگان است !

مهم ترین فرودگاه بین المللی موریس در Plaisance قرار دارد . Air Mauritius ( هواپیمایی ملی ) بسیاری از مسیرهای بین المللی را انجام می دهد . هم چنین فاصله بین برخی مراکز تفریحی و یا فرهنگی را می توان با Metro Express یا Tramway طی کرد و از فضای شهری به این شکل نیز لذت برد .
با توجه به این که جزایر موریس به یکدیگر نزدیک و به نوعی متصل هستند ، می توان فاصله بین آن ها را با کشتی های محلی یا کروز نیز طی کرد .

با این که زبان رسمی در موریس انگلیسی است اما اغلب مردم به زبان های Creole و French – based Patois صحبت می کنند . البته به دلیل حضور مردمانی از فرهنگ های گوناگون در موریس ، بسیاری زبان های دیگر ( چینی ، هندی ، اردو ، فرانسوی ، تامیل و... ) نیز در این جزیره به اندازه ای کم صحبت می شود . جالب این جاست که مردم در موریس اغلب می توانند به چند زبان صحبت کنند !

حدود نیمی از مردم موریس مذهب « هندو » دارند . نزدیک به 3/1 دیگر مسیحی ( اکثرا کاتولیک رومی ) ، عده کمی بودایی و باقی مسلمان هستند .

موریس ترکیبی غنی از سنت های مختلف و فرهنگ های متفاوت است . با توجه به این موضوع ، هر ساله در این جزیره جشنواره هایی در فصول مختلف برگزار می شود . Maha Shivaratree ( جشنواره تکریم شیوا ، از خدایان اصلی هندوها )  در فوریه و مارس ، Divali ( جشن پیش درآمد سال نو ) در اواخر اکتبر و نوامبر ، Pere Laval در سپتامبر ، All Saint’Day در نوامبر ، Lively Chinese Spring و Tomil Holiday ، از مهم ترین آن ها هستند . در کنار این فستیوال ها ، روز عید فطر نیز با پایان ماه رمضان توسط مسلمانان جزیره جشن گرفته می شود . هم چنین سال روز Abolished Slavery ( لغو برده داری ) در اول فوریه ، هر ساله با برگزاری جشن بزرگی همراه است .

Sega یکی از رقص های محلی معروف در موریس است . رد این هنر را می توان در قرن هجدهم یافت که اغلب توسط بردگان اجرا می شده است !

در موریس تحصیلات ابتدایی از 6 سالگی آغاز می شود و تا 16 سالگی برای تمامی افراد اجباری است . تحصیلات در دوره ابتدایی و متوسطه ، رایگان است . از این رو حدود ⅘ جمعیت این جزیره باسواد هستند .

بیشتر وسعت خاک جزیره قابل کشت است و محصول عمده آن « نیشکر » می باشد . البته مردم برای تأمین مایحتاج روزمره خود چای ، تنباکو ، سیب زمینی گوجه فرنگی ، موز و سبزیجات مختلف نیز کشت می کنند . در گذشته ، موریس تنها از راه تولید شکر و قند ،  به اقتصاد خود رونق می داد اما امروزه تمرکز خود را بر صادرات تولیدات کشاورزی ، ماهی ( مهم ترین گونه های ماهی در موریس ، می توان به Tuna ، Snapper ،  و Grouper اشاره کرد ) و محصولات آن و خدمات گردشگری گذاشته است . مهم ترین شرکای تجاری موریس را می توان فرانسه ، ایالات متحده ، آفریقای جنوبی ، ژاپن ، هند و چین دانست .

دو رودخانه مهم Grand River South Eeast ( رودخانه بزرگ جنوب شرقی ) ،Black River ( رودخانه سیاه ) و هم چنین Vacoas Lake ( دریاچه واکواس ) منابع اولیه تأمین آب جزیره هستند .

در دوران استعمار متاسفانه جنگل زدایی رشد قابل توجهی در موریس داشته است به شکلی که در حال حاضر ، جنگل ها تنها حدود 1/5 کل مساحت موریس را در برگرفته اند . برای جبران این اتفاق ، گونه هایی از درختان غیر بومی وارد این جزیره شد . هم چنین در موریس با بیش از 600 گونه گیاهی روبرو هستیم . از جمله آن ها می توان به Pinus Elliouttii ( کاج بریده بریده ) ، Cryptomeria Japonica ( سرو ژاپنی ) و Eucalyptus ( اکالیپتوس )  اشاره کرد .

گونه جانوری نیز در موریس از تنوع خوبی برخوردار است ، به طوری که در آن چندین جانور کم یاب مثل Samber ( آهوی دم دراز قهوه ای تیره ) و Tenrec ( حشره خاردار ) و Mangoos زندگی می کنند . در کنار این جانوران منحصربه فرد ، انواع پرندگان و حشرات دیگری نیز ساکن جزیره هستند . موریس تا سال ها محل زندگی پرنده ای بدون پرواز به نام Dodo بود که تا سال 1861 کاملا منقرض شد !

آب و هوای موریس با میانگین دمای متوسط 20 درجه سانتی گراد ( 70 درجه فارنهایت ) ، نیمه گرمسیری است . این درجه حرارت در طول سال نوسان چندانی نداشته و تقریبا یکنواخت است . تابستان موریس بین ماه های دسامبر تا آوریل و زمستان آن نیز بین ژوئن تا سپتامبر است .



گشت و گذار در موریس


جزیره موریس به داشتن محیطی امن برای گردشگران معروف است و حتی عده ای بر این باورند که این جزیره امن ترین مقصد آفریقاست !

از چند مسیر مختلف می توان به جزیره موریس سفر کرد . ساده ترین و در عین حال به صرفه ترین این مسیرها ، سفر هوایی است . شما می توانید از طریق پرواز به فرودگاه بین المللی Sir Seewoosagur Ramgoolan  و Sir Gaetan Duval ( در رودریگوئز ) به این جزیره سفر کنید .

کشتی های کروز مجللی از کشور هند ( از بنادر چنای و بمبئی ) نیز مسافران را به این جزیره ( بندر پورت لوئیس ) می برند که البته این راه یکی از گران ترین روش ها برای سفر است .


    خوراکی ها

با توجه به این که موریس در منطقه ای گرمسیری قرار گرفته ، غذاهای دریایی بسیار متنوعی را برای ارائه به گردشگران دارد .

Crab Curry ( خرچنگ کاری ) ، Vindaye Ourite ( اختاپوس ) ، Fried Squid ( ماهی مرکب سرخ شده ) و Vindaye Poisson از معروف ترین غذاهای دریایی جزیره هستند .
یک غذای گیاهی نیز در برخی سواحل طبخ می شود که Samoussa Legume ( نوعی سمبوسه ) نام دارد  Dal و Samosa نیز از دیگر غذاهای هندی موجود در جزیره می باشند . Roti ( که Frata و Paratha هم به آن می گویند ، نوعی پنکیک هندی است ) را نیز می توان با قهوه داغ خورد که این ترکیب بسیار خوش طعم است .
البته برای گیاه خواران هم رستوران های متنوع هندی در سرتاسر جزیره وجود دارد که می توان به آن ها مراجعه کرد . La Mauritius Eureka  ، Belle Mare  ( در هتل Long beach ) ، Namaste ، Indian King و Le Tandoor ( در Grand Bay ) از بهترین نمونه های این رستوران ها هستند .



    دیدنی ها

برای دیدن مراکز خرید در موریس با دشواری خاصی روبرو نخوهید شد . چرا که با قدم زدن در هر خیابان می توانید به تعدادی از آن ها سر بزنید . بعضی از خیابان ها اما محصولات خاص و دسته بندی شده دارند . مثل Corderie که مرکز فروش پارچه است .

Caudan Waterfront یکی از مراکز خرید مهم در پورت لوئیس است . این منطقه کمی با مرکز شهر فاصله دارد و مرکزی وسیع در کنار ساحل با انواع فروشگاه ، سینما و رستوران های مختلف است . بهترین زمان بازدید از این مکان عصرهاست که در کنار خرید قدم زدن در ساحل نیز از تفریحات لذت بخش آن به شمار می رود .

Caudan ، آب نمایی زیبا در نزدیکی Granary ، ساختمان آجری باشکوهی که حدود 100 سال پیش به دست بریتانیایی ها ساخته شده نیز از دیدنی های جذاب شهر هستند . در کنار این آب نما فروشگاه های متعددی نیز برای خرید وجود دارند .

تفریحگاه های مهم موریس عبارتند از : Black River Gorges  ( پارک ملی ) ، Sir Seewoosagur ( باغ گیاه شناسی ) و Trou Aux Cerfs ( آتشفشانی خاموش در دل جنگل )

هم چنین مراکز فرهنگی مهمی در موریس وجود دارند که از میان آن ها می توان به Palace Teater  ( تأتر قصر در رزهیل) ،  Port Louis Teater ( تأتر در پورت لوئیس ) ، یادگار قرن نوزدهم که میزبان بسیاری از گروه های به نام هنری دنیا بوده و به سیستم آگوستیک استثنائی اش معروف می باشد و  Natural History Museum ( موزه تاریخ طبیعی ) که در آن نمونه ای از Dodo ، پرنده منقرض شده و نمونه استخوان های سایر جانواران اشاره کرد 

Blue Penny ، موزه تمبر منحصربفرد موریس است که در آن نمونه های کمیابی از تمبرهایی نگهداری می شود که به سراسر دنیا سفر کرده و بخش مهمی از تاریخ جزیره را نیز بازگو می کنند .

Place Sookdeo Bissoondoyal  ( میدان آرمز ) ، خیابانی زیباست که با انبوه درختان نخل تنومند احطه شده است . این میدان به Government House (خانه دولتی ) منتهی می شود . این بنای تاریخی در اوایل قرن 18 و به دستور فرانسویان ساخته شد و هم اکنون محل تشکیل جلسات پارلمان است .

Vieux Conseil یکی دیگر از خیابان های زیبای پورت لوئیس ، با سنگفرش هایی به جا مانده از دوران استعمار فرانسه است که می توان ساعت ها در آن پباده روی کرد و از دیدن مناظر اطراف لذت برد . هم چنین در این خیابان می توان از Photography Museum ( موزه عکاسی ) که بخشی از تاریخ شهر را در خود جای داده است نیز دیدن کرد .



دیدار از Chinatown ( محله چینی ها ) در قلب پورت لوئیس و آشنایی با غذاها و سنت های فرهنگی آن ، می تواند برای هر گردشگری جالب باشد . در این محله علاوه بر غذا ، می توان انواع مغازه های طب سنتی و خواربارفروشی را هم دید . چینی های مقیم موریس ، اغلب در پایان قرن هجدهم و از Guangzhou ( گوانژو ) به این جزیره آمده و مغازه و کارگاه های صنایع دستی را در این محله راه اندازی کرده اند .

Jummah Mosque یا همان مسجد جامع شهر ، در ورودی محله چینی ها واقع شده است که بنایی برجسته و یادگار قرن نوزدهم است . این مسجد در اصل برای مسلمانان موریس ساخته شده بود که تا امروز نیز برای برگزاری نمازهای روزانه باز است .

بنای یادبود Marie Reine La Paix در جنوب پورت لوئیس نمایی دیگر از این بندر را در کنار گلزارهایی زیبا از بالا نشان می دهد . این بنا به افتخار باکره مقدس ساخته شده است .

برای دیدن زیبایی های بندر پورت لوئیس از ارتفاع ، می توانید به Citadelle یا همان Fort Adelaide بروید . بالای این تپه علاوه بر مناظر زیبا ، می توانید از قلعه ای سنگی دیدن کنید که در زمان بریتانیایی ها و به منظور دفاع از پایتخت ساخته شده است . هم چنین در این محوطه فروشگاه هایی وجود دارند که می توان در آن ها محصولات فرهنگی را مشاهده و هم چنین خریداری کرد .

Champ De Mars یکی از قدیمی ترین مسیرهای اسب دوانی در نیمکره جنوبی است که بالای این تپه قرار گرفته و بخش مهمی از میراث جزیره موریس به شمار می رود . اگر در ماه می و اوایل دسامبر به موریس سفر کنید ، می توانید شاهد یکی از این مسابقات باشید !



    تفریحات 

اگر باد مساعد در جزیره بوزد ، بهترین زمان برای Skydiving یا چتربازی است و بهترین اپراتور آن در حال حاضر Skydive Austral Mauritius است . وزش بادهای شدید خصوصا در زمستان اغلب باعث توقف این تفریح در جزیره می شود .

 Underwater Sea Walk یا همان پیاده روی زیر آب ، یکی دیگر از تفریحات موریس به شمار می رود . بهترین مکان ها برای این کار Trou Deau Douce و Port Louis  هستند . این تفریح برای کودکان زیر 10 سال توصیه نمی شود !

 Zip Lining  را می توانید در سه فضای مختلف تجربه کنید . در Rodrigues ،  Casela National Park  و River Galets   
Cave Sea Kayaking   ( کایاک سواری ) ، Water Skiing ( اسکی روی آب ) ،  Windsurfing  ( موج سواری ) ، Sea Fishing  ( ماهیگیری ) و Dolphin Spotting And Whale Watching  ( تماشای نهنگ و دلفین ها ) نیز از دیگر تفریحات آبی جزیره هستند .




نکات مهم و البته کاربردی !


در ماه های می تا اکتبر ، هنگام عصر ، هوای جزیره کمی سرد می شود و بهتر است لباس پشمی سبکی همراه خود داشته باشید .
برای رفتن به عبادتگاه ها باید حتما لباس مناسب به تن داشته باشید .
برای گردش در موریس چندین گزینه وجود دارید . شما می توانید سوار تاکسی ( Taxi Cab , Taxi Mauritius , Taxi Service Mauritius  ، از پرطرفدارترین نام ها برای کرایه تاکسی هستند ) یا اتوبوس شوید و حتی دوچرخه کرایه کنید 
اگر قصدر رانندگی در موریس را دارید باید بالای 23 سال سن داشته و حتما گواهی نامه معتبر داشته باشید . در این باره نیز بهتر است با راهنمای تور خود حتما مشورت کنید زیرا اغلب جاده ها در جزیره آسفالت نیستند و عبور ناگهانی حیوانات نیز می تواند برایتان خطر ساز باشد !
خوب است بدانید در این جزیره ، ماشین ها  از سمت چپ رانندگی می کنند .
هیچ راننده ای نباید روی خطوط زرد دوتایی ماشین خود را متوقف یا پارک کند کند .
بهتر است از ساعت 6  بعدازظهر به بعد ، به تنهایی سوار اتوبوس های محلی نشوید ، زیرا از این ساعت به بعد بیشتر مناطق خالی از سکنه می شوند !
فکر پیاده روی در جزیره ، بدون راهنمای محلی را از سرتان بیرون کنید زیرا احتمال این که در فضاهایی مثل جنگل های انبوه گم شوید ، زیاد است .
برای سوار شدن به تاکسی و رفتن به سواحل حتما با راهنمای خود هماهنگ کنید تا هم گردشی ایمن داشته باشید و هم کرایه بیش از اندازه نپردازید !
در آخر این که « اسهال » یکی از بیماری ها شایع در موریس است . پس حتما مایع ضدعفونی به همراه داشته و قبل از خوردن هر چیزی دست ها را شسته یا با مایع همراه تان ضدعفونی کنید .





آژانس مسافرتی راه خیال

سفرهایی خوش برای شما آرزومند است 

مقالات پربازدید
6Lc34vQkAAAAAK6LKzP-5fxMinPSROykJEH0UT9O