مارماریس
راهنمای سفر آژانس مسافرتی راه خیال 24 خرداد ، 1402 زمان تقریبی مطالعه: 15 دقیقه



درباره مارماریس


در قرن ششم قبل از میلاد ، Marmaris ( واژه ای یونانی به معنای Marmaron یا همان مرمر )  با نام Physkos شناخته می¬شد . Neo-Hitie اولین امپراطور آن بود .
در سال 1425، Suleiman the Magnificent ( سلیمان اعظم ، امپراطور عثمانی ) ، با 300 کشتی و 200000 مرد به شوالیه های رومی حمله و این جزیره را فتح کرد . سلطان سلیمان توانست تا حدود 400 سال بر مارماریس حکومت کند . وی هم چنین دستور داد تا نام جزیره از فیسکوس به مارماریس تغییر پیدا کند .  





برای سفر به مارماریس بیشتر بدانیم

جزیره مارماریس در استان Mugla و در جنوب غربی ترکیه واقع شده است . مارماریس یکی از محبوب ترین شهرهای تفریحی کشور ترکیه و بزرگ ترین استراحتگاه در سواحل دریای « اژه » است .

Dalaman Airpor فرودگاه اصلی شهر مارماریس است که تنها 88 کیلومتر با شهر فاصله دارد . بسیاری از پروازهای داخلی و خارجی از این فرودگاه انجام می شود . اگر از جایی که می خواهید به مارماریس بروید ، پروازی مستقیم وجود ندارد ، می توانید ابتدا به استانبول و سپس به مارماریس بروید . 

برای رفتن به مارماریس از اتوبوس نیز می توانید استفاده کنید . هر روز اتوبوس هایی از شهرهای استانبول ( 13 ساعت ) ، ازمیر ( 5 ساعت ) ، آنکارا ( 10 ساعت ) و بدروم ( 3 ساعت ) ، به این شهر می روند . از آن جایی که مارماریس و مناطق اطراف آن بسیار دیدنی هستند ، یکی دیگر از راه های لذت بردن از سفر ، اجاره ماشین و گشت و گذار در این مناطق است.

اگرچه مارماریس به خاطر تولید « عسل » معروف است اما منبع اصلی درآمد آن صنعت گردشگری است . البته این شهر به دلیل داشتن ذخایر غنی سنگ مرمر ، یکی از قطب های مهم تجارت آن در منطقه محسوب می شود . این جزیره در طول تابستان پذیرای حدود 400000 گردشگر است و در طول سال 300 روز آفتابی دارد .

مارماریس هر سال میزبان چندین فستیوال مهم است که تجربه هرکدام از آن ها می تواند خاطره ای خوش برای شما باشد .
Marmaris International Race Week ( هفته مسابقات بین المللی مارماریس ) یک رویداد معتبر و مهم ترین مسابقه قایق بادبانی در جزیره است که در ماه October برگزار می شود . در این مسابقه ، ملوانان و قایقرانان از سرارسر جهان به مارماریس آمده و با یکدیگر به رقابت می پردازند . دیدن این تعداد قایق بادبانی و تفریحی زیبا در کنار هم تجربه ای کم نظیر برای هر بیننده است . 

Marmaris International Dance Festival ( جشنواره بین المللی رقص مارماریس ) ، هر سال در ماه May در جزیره برگزار می شود . در این رویداد گروه های رقص از سراسر جهان به مارماریس آمده ، مهارت های خود را به نمایش گذاشته و با یکدیگر رقابت می کنند . انواع سبک های رقص مثل Contemporary ، Hip-Hop و Traditional در این رقابت اجرا می شوند . 

اگر قصد دارید با فرهنگ و سنت های این جزیره آشنا شوید و هم زمان از آب و هوای بهاری لذت ببرید ، Marmaris International Marmaris Maritime and Spring Festival بهترین موقعیت برای این کار است . این جشنواره ، جشن رنگارنگ بهار و دریاست و هر سال در ماه May برگزار می شود . در این مراسم با انواع رقص ، مسابقات قایقرانی ، رژه و کنسرت مواجه هستید . 

جشنواره های دیگری چون Datca ( جشنواره شکوفه بادام که در منطقه Dalaman و در ماه February برگزار می شود ) و Dalaman International Festival ( جشنواره موسیقی و رقص سنتی ترکیه دالامان که در ماه July برگزار می شود ) نیز هر ساله میزبان اهالی منطقه و گردشگرانی از سراسر دنیا هستند . 


گشت و گذار در مارماریس

از مارماریس به عنوان Mediterranean Paradise ( بهشت مدیترانه ) یاد شده است . چرا که سواحل زیبا ، بکر و آرام آن در کنار سفرهای آبی با قایق های بادبانی ، تفریحات متنوع ( پارک آبی و تفریحات شبانه ) و امکانات عالی برای خانواده ها ، هر کدام تجربه ای متفاوت و به یاد ماندنی است . از این جهت این جزیره زیبا یکی از بهترین گزینه ها برای گذراندن تعطیلات است .


   
   خوردنی ها


غذاهای ترکی به دلیل استفاده از ادویه های خاص و متنوع در دنیا شناخته شده هستند . 

امپراطوری عثمانی است که از قرن 13 تا 19 بر این منطقه حکمرانی می کرده اند ، بیشترین تأثیر را بر سبک غذایی این منطقه داشته اند . البته فرهنگ ایرانی ، آسیای میانه ، مدیترانه ، قفقاز و بالکان نیز تأثیر خود را بر این بخش گذاشته اند . 

گوشت بره ، نخود ، بادمجان ، روغن زیتون ، ماست ، پنیر ، برنج ، اسفناج ، سیب زمینی ، نان ، گوجه فرنگی ، پاپریکا ، نعنا و آویشن از مهم ترین موادی هستند که برای درست کردن غذا از آن ها استفاده می شود . 

Hummus ( غذایی از ترکیب نخود و ارده ) ، Dolma ( برگ انگور ، فلفل ، کدو تنبل و یا بادمجان پر شده از برنج یا گوشت ) ، Borek ( لایه های نازک خمیر پر شده از گوشت ، یا سبزیجات همراه با پنیر ) و Cacik ( خیار با ماست و نعنای خشک و روغن زیتون ) از پیش غذاهای محلی معروفی هستند که می توانند برای شما تجربه لذت بخشی در سفر به مارماریس باشند .  

Kuzu Guvec ( کباب بره با روغن زیتون ) ، kofte ( کوفته های گوشت چرخ کرده با جعفری و تخم مرغ و هم چنین پونه کوهی ، نعنا ، سیر و فلفل که با نان خورده می شود ) ، و غذاهای گیاهی مثل Rice Pilaf ( برنج با لوبیا سفید به همراه عدس ، نخود سیاه و سبزیجات ) و Mucver ( کدوی سبز رنده شده با تخم مرغ ، پیاز ، شوید و پنیر سرخ شده ) از غذاهای اصلی و محبوب ترکی است .



پیشنهاد می کنیم ، شیرینی های لذیذ ترکی مثل Baklava ( پسته یا گردوی پیچیده شده در خمیری شیرین ) ، Lokma ( خمیر سرخ شده آغشته به شربت ) و Helva ( تهیه شده از بلغور تفت داده شده همراه با آجیل کاج ، کره ، شکر و شیر ) را نیز در سفر به مارماریس حتما امتحان کنید .

در Marmaris Harbour ( بندر مارماریس ) ، می توانید با انواع بارها ، رستوران ها و مغازها مواجه شوید . Kordon Street  و Barbaros strret از خیابان های اصلی منتهی به بندر هستند . این دو خیابان معمولا در بیشتر ساعات شبانه روز مملو از جمعیتی هستند که برای استراحت و گذراندن تعطیلات به مارماریس آمده اند . 

علاوه بر خیابان هایی که گفته شد ، Bar Street ، Uzunyali و Icmeler نیز در طول شب با انواع بار ، رستوران ، کلوپ های شبانه و موسیقی زنده مکان خوبی برای گذراندن اوقات است . خوب است بدانید که تمامی این برنامه تا سا ساعت 4 صبح برقرار است . 

 

    دیدینی ها 

برای دیدن بخش قدیمی شهر که یادگار به جا مانده از قرن شانزدهم میلادی و امپراطوری عثمانی است ، می توانید به Marmaris’bijou Old Town Historical Center ، مرکز تاریخی یا شهر قدیمی و منطقه بیژو بروید . در این محل قلعه قدیمی  Marmaris Castel قرار دارد که تمامی محوطه اطراف آن سنگفرش است . در زمان سلطان سلیمان عثمانی از این قلعه برای باز پس گیری جزیره Rhodes استفاده شده است . مسیر منتهی به این قلعه باستانی سراسر سنگفرش شده و در دوطرف آن کلبه هایی سفیدکاری شده با دیوارهایی پوشیده از Bougainvillea ( گل کاغذی ) آرامشی خاص به فضا بخشیده است .

Dalyan شهری کوچک در 90 کیلومتری شرق مارماریس است که سفر با قایق های رودخانه ای به این شهر می تواند تجربه ای جالب برایتان باشد . در کنار رودخانه صخره هایی مرتفع قرار دارند که در بعضی نقاط باقی مانده قبرهای مربوط به قرن دوم تا چهارم پیش از میلاد روی آن ها دیده می شود . قایق ها در ادامه مسیر خود به سمت دریاچه Koycegiz ، می روند و در انتها نیز گردشگران می توانند از Sultaniye Hot Springs ( چشمه های آب گرم سلطانیه ) دیدن کرده و با گل های داغ سرشار از مواد معدنی ، بدن خود را بشویند . 

Amos روستایی کوچک ، مشرف به ساحل است و در 24 کیلومتری جنوب مارماریس قرار دارد . Theater Of Amos تنها بنای تاریخی و مهم باقی مانده از حکومت Rhodian Peraia در دوران کلاسیک است . ظرفیت این تأتر در ابتدا 1300 نفر بوده است . امروزه بخشی از آن ویران شده و توسط درختان کاج احاطه شده است . این منطقه به تنهایی ارزش پیاده روی کوتاه و لذت بردن از مناظر را دارد .




Marmaris National Park ( پارک ملی مارماریس ) ، بیشتر خط ساحلی صخره ای و جنگلی را می پوشاند و از شلوغی شهر به سمت شرق کشیده می شود . در این جنگل ، گونه گیاهی غالب Red Pine ( کاج قرمز ) ، Oak ( بلوط  ) و Plane است . گونه جانوری این منطقه نیز بسیار منحصر به فرد است . « بزهای وحشی » ، « شاهین » و « عقاب » ، از نمونه های بارز آن هستند . محبوب ترین مقصد این پارک Yildiz Adasi ( که از آن با عنوان جزیره بهشتی یاد می شود ) است . این منطقه یک شبه جزیره است به طور برجسته در خلیج مارماریس بیرون آمده است . با پیاده روی در راه های پر پیچ و خم و ناهموار آن هم می توان از اسکله تفریحی و استراحتگاه ها استفاده کرد و هم منظره ای زیبا از خلیج را در ارتفاع دید .
Nimara Cave ، غاری کهن در این منطقه است که باستان شناسان از یافتن نشانه های سکونت انسان ها در 12000 سال پیش در آن خبر داده اند . برای رفتن به این منطقه زیبا ، می توانید از قایق های تفریحی ، تورهای جیپ و سواری نیز استفاده کنید .

Pamukkale ( در نزدیکی روستایی به همین نام ) با صخره های سفید ، جنگل های معدنی ، آبشارهای سنگی ، و استخرهای تراس ، یکی دیگر از شگفتی های مارماریس است . این منطقه تنها 2 ساعت ( با اتوبوس ) از شهر مارماریس فاصله دارد . 

Hierapolis یکی از بهترین مکان های بازدیدی این منطقه به شمار می رود . این شهر نیمه ویرانه روی چشمه های آب گرم بنا شده که در گذشته از آن ها استفاده عمومی می شده است . هم چنین می توانید از Temole of the Roman Baths ( معبد حمام رومی آپولو ) و چند بنای تاریخی دیگر که مربوط به امپراتوری روم هستند نیز دیدن کنید . 
 

یکی دیگر از جذابیت های این منطقه بازدید از معدن و کارگاه پردازش Onyx ( سنگ عقیق ) است که برای هر بیننده ای می تواند تجربه ای ناب در این سفر باشد . 

سراسر شهر مارماریس سواحل فوق العاده ای دارد که  Uzunyali ،Long Beach  ( حدود 10 کیلومتر خط ساحلی شنی دارد و تا Icmeler که ساحلی کم عمق و مناسب برای شنای کودکان و هم چنین تفرجگاه هایی مملو از رستوران ، بار ، کافه و فروشگاه سوغاتی است ، ادامه دارد ) و Marmaris Urban Beach از مهم ترین و اصلی ترین این سواحل هستند . 

هم چنین سواحل Kizkumu ، Kumlubuk ، Turunc ( کم عمق و مناسب برای شنای کودکان ) ، Ciftlik و Akyaka مناظری دیدنی و جذاب برای گردشگران هستند . شلوغ ترین ماه های این سواحل دیدنی July و August هستند .
Iztuzu ساحلی محافظت شده است که در جنوب شرقی شهر قرار دارد . این پارک طبیعی که برای حفاظت بیشتر از آن ، توسعه خاصی نیافته ، محل امنی برای لانه سازی لاک پشت های دریایی ( خارج از محدوده آفتاب گیری ) است .

Island Sedir یا کلئوپاترا ، در شمال مارماریس و در ساحل Camli قرار گرفته است . این ساحل فوق العاده با شن هایی که آب فیروزه ای رنگ کم عمق را به زیبایی هرچه تمام تر نشان می دهد ، مقصدی عالی برای استراحت است . هم چنین دیدار از ویرانه های Kedrai Site Of نیز خالی از لطف نیست . Sanctuary of Apollo ، بقایای معبدی در شرق این سایت است که دیدن آن به گردشگران توصیه می شود . در کنار بازدید از این بنا ، می توان از Agora ( محل گردهمایی در یونان باستان ) ، دو کلیسا مربوط به دوره بیزانس ، تأتر ای با چشم انداز دریا و برخی از بقایای دیوارهای شهر را نیز مشاهده کرد .

اگر قصد دیدار از فضایی طبیعی در قلب شهر و کنار یک بندر را دارید ، حتما به Netsel Marina بروید . در این بندر انواع فروشگاه های تجهیزات ماهیگیری و قایقرانی ، سوغاتی ، رستوران ، بارهای لوکس و فروشگاه های برند را خواهید دید .



 

    تفریحات

در کنار سواحل زیبا ، مارماریس 2 پارک آبی بزرگ نیز دارد . Aqua Dream Water و Atlantis Water Park . رفتن به این پارک های آبی با خانواده و استفاده از انواع امکانات آن ها می تواند یکی از تجربه های کم نظیر شما در این سفر باشد 
غواصی یکی از تجربه های بسیار جذاب در آب های مارماریس است . Galleon Cove یکی از بهترین این مکان ها است . در این منطقه می توان در حین غواصی ، زیر آب عکاسی هم کرد . لاک پشت های حافظت شده را دید و بقایای ویرانه های یک کشتی غرق شده را نیز تجربه کرد . Aksu و Ince Cape نیز مکان های خوبی برای غواصی ، دیدن انواع اسفنج ها و ماهی های منطقه است . 

Daily Boat Tours ( تورهای روزانه قایق سواری ) ، یکی دیگر از جذاب ترین تفریحات مارماریس است . شما می توانید با این قایق ها به سواحل مختلف رفته و از دیدن آن ها لذت ببرید .   

برای دسترسی آسان به هر کدام از این سواحل میتوان از تاکسی های آبی و مینی بوس ها که رفت و آمد منظمی بین بندر و جزایر دارند ، استفاده کرد .





   نکات مهم و البته کاربردی


در ماه های زمستانی ( November و December ) این جزیره رونق چندانی ندارد . کافه ها ، بارها و رستوران ها با ورود به ماه April کم کم با حضور گردشگران ، فعال می شوند . شلوغ ترین ماه های جزیره June تا September هستند .

اگر تنها برای دیدار از مارماریس و کشف مناظر دیدنی اش به این جزیره سفر می کنید و اهل دراز کشیدن در ساحل نیستید ، بهتر است در ماه های June تا October و September تا October برای سفر برنامه ریزی کنید . در این زمان ، هوای جزیره گرم اما قابل تحمل است . 



آژانس مسافرتی راه خیال 

سفرهای خوشی را برای شما آرزو دارد 


مقالات پربازدید
6Lc34vQkAAAAAK6LKzP-5fxMinPSROykJEH0UT9O