اولین مجسمه ای که در تهران نصب شد
دانستنی های گردشگری آژانس مسافرتی راه خیال 21 اردیبهشت ، 1402 زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
ناصرالدین شاه قاجار را اولین کسی می‌دانند که در زمان حیاتش تندیسی از او ساخته و در تهران نصب کردند.
نصرالله حدادی در کتاب طهران قدیم ، میدان باغشاه را محل تولد مجسمه‌های پایتخت معرفی کرده و می‌نویسد : « به طور کلی ، سابقه نصب تندیس در میدان‌های تهران و شاید ایران را باید در محله باغشاه جست‌وجو کرد . ناصرالدین شاه در زمان حکومت خود دستور داد از او در حالی که سوار بر اسب است ، در قورخانه تهران مجسمه‌ای از جنس برنز ساخته و در وسط استخر باغشاه نصب شود . گفته می‌شود هنرمندان مجسمه‌ساز آن عصر، تندیسی هم قد و قواره ناصرالدین شاه ساختند و در محل تفرجگاه او نصب کردند .»
قرار بود این مجسمه در مراسمی با عنوان « عید مجسمه » به باغشاه برده شود . آن طور که محمدحسن خان اعتمادالسلطنه در روزنامه خاطرات خود نوشته است،  ابتدا قصد داشتند مجسمه را در میدان توپخانه بگذارند اما به صلاح دید شاه و از آنجا که احتمال مخالفت‌های عمومی به دلیل تشابه مجسمه و بت در فرهنگ آن روزگار ایرانیان وجود داشت ، دستور داده شد تا آن را به قورخانه ببرند و دو سال بعد آن را به باغشاه منتقل کنند . اما در نهایت این مجسمه با حضور درباریان و خواص رونمایی شده و بعد از ترور ناصرالدین شاه در اردیبهشت ۱۲۷۵ شمسی ، از وسط استخر باغشاه برداشته شد.
تندیس ناصرالدین شاه به دستور اقبال السلطنه ، وزیر قورخانه و توسط میرزا علی اکبر معمار ساخته شد . در صفحات یک و دو روزنامه شرف ( سال پنجم - شماره۵۰ ) ، در این مورد چنین آمده است : « برحسب دستورالعمل جناب اقبال السلطنه وزیر قورخانه مبارکه مجسمه‌ای از تمثال بندگان اقدس تقریبا به اندازه جسم و هیکل مبارک سواره با لباس رسمی ساخته و ریخته اند که از حیث صنعت ریخته‌گری و علم نقاشی و تناسب اعضا و دقایق اوستادی در این فن مخصوص مجسمه سازی بهتر از آن به تصویر نمی‌آید . مانند کارهای خوب اساتید اروپا ساخت و حال آنکه استادان و صنعتگران این مجسمه تماما ایرانی هستند . »
مقالات پربازدید
6Lc34vQkAAAAAK6LKzP-5fxMinPSROykJEH0UT9O