روز ولنتاین مقدس
دانستنی های گردشگری آژانس مسافرتی راه خیال 28 اسفند ، 1401 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

این جشن کهن مسیحی هر ساله به یاد « قدیس ولنتاین » ، از نخستین شهدای آیین مسیحیت در روز 14 فوریه برگزار می شود و ابداع کننده آن « پاپ ژلاسیوس یکم » ، از پاپ های کلیسای کاتولیک روم بوده است .  

جالب است بدانید که در منطقه اسکاندیناوی این جشن در اواسط فوریه ( فصل جفت گیری پرندگان ) برگزار می شود و شاید یکی از دلایل نام گذاری این روز به نام عشق و تولید مثل همین رخداد باشد !

« کلودیوس دوم » ، یکی از پادشاهان روم باستان سخت معتقد بود که مردان مجرد نسبت به مردانی که زن و فرزند دارند ، جنگجویان بهتری هستند . از این رو در آن دوران ، وی ازدواج را برای مردان جوان قدغن کرد .

کشیش ولنتاین از مخالفان این حکم بود و آن را ناعادلانه می دانست . لذا مخفیانه عقد سربازان رومی را با دختران محبوب شان جاری می کرد .

البته افسانه های دیگری نیز راجع به این رسم کهن موجود است . مثلا جایی گفته شده که علت کشته شدن این کشیش ، فراری دادن مسیحیان و نجات آن ها از آزار و شکنجه بوده و در جایی دیگر نقل شده که خود او عاشق دختر زندان بان اش شده و قبل از مرگ کارت پستالی برای آن دختر فرستاده و روی آن نوشته : « از طرف ولنتاین تو » !

بقایای کشیش ولنتاین چندین بار توسط افراد مختلف ، به شهرها و کلیساهای متعدد منتقل شد اما سرانجام توسط خانواده ای فرانسوی و البته متمول به شهر « گلاسکو » در « اسکاتلند » برده شد و در یک کلیسا آرام گرفت . از زمان این اتفاق ، گلاسکو لقب « شهر عشاق » را از آن خود کرد و هر سال در این روز « فستیوال عشق » در این شهر برگزار می شود . 

در کشورهای مختلف جشن روز ولنتاین به شکل های مختلف و البته متفاوتی برگزار می شود . در برخی کشورها مثل چین ، ژاپن و حتی اسرائیل ترجیح می دهند جشنی ملی برای خود داشته باشند و در بعضی دیگر ولنتاین را نماد تجمل و مصرف گرایی می دانند !

بیشترین هدایایی که در این روز افراد به یکدیگر می دهند شامل گل ، شکلات و کارت تبریک است .

زرتشتیان ساکن ایران « سپندارمذگان » را روز جشن عشق می دانند . روز گرامی داشت زن ، زمین و دلدادگان که هر سال 5 اسفندماه برگزار می شود .

برای دیدن تورهای اروپا این جا کلیک کنید .

مقالات پربازدید
6Lc34vQkAAAAAK6LKzP-5fxMinPSROykJEH0UT9O