اولین حوض تهران در کجا ساخته شد ؟
دانستنی های گردشگری آژانس مسافرتی راه خیال 24 تیر ، 1402 زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه



نزدیک به 145 سال از ساخت اولین حوض در شهر
تهران می گذرد .

وقتی « محمد ابراهیم خان آذربایجانی » در سال 1246 ساخت میدان « توپخانه » را به دستور امیرکبیر شروع کرد ، هم زمان حوضی بزرگ و 8 ضلعی نیز در آن ساخت .

این معمار خوش ذوق و البته کار بلد ، حوض را بدون استفاده از شاغول ، گونیا و یا تراز ساخت !

محمدابراهیم خان ، به روش « چشاب » حوض ای ساخت تا هم زیبایی میدان را دوچندان کند و هم رطوبت حاصل از آن باعث خنکی هوای محیط و شادابی گل ها شود .

در روش چشاب ، معمار به سطح آب حوض نگاه کرده و تشخیص می داد که تراز است یا نه ! همین بود که وقتی آب بیش از ظرفیت حوض بود ، نه فقط از یک طرف ، بلکه از همه جای آن یکسان بیرون می ریخت !
 

« نصرالله حدادی » که از تهران شناسان به نام است نیز مهر تأیید به این جریان می زند . وی معتقد است : « در گذشته ، تهران تنها 2 حوض داشت . یکی در میدان توپ خانه و دیگری در میدان ارگ » . البته حوض میدان ارگ طی سال ها و به مرور زمان از بین رفت .


مرحوم « جعفر شهری » ، پژوهشگر تاریخ تهران نیز در کتاب « تهران قدیم » خود می نویسد : « استخری بزرگ و 8 ضلعی در میانه میدان توپخانه ساخته شد که آب قنات جدید ناصری و دیگر قنات هایی که باغ گلستان را آبیاری می کردند ، به آن منتقل کردند . آب این استخر ، سپس به حوض سبزه میدان و محله های جنوب ارگ جاری می شد . دور استخر نیز دو گذرگاه ساخته شده بود که برای رفت و آمد درشکه ها درنظر گرفته شده بود . دو طرف استخر را حصارکشی و باغچه ایجاد کرده بودند و با کاشت انواع درخت ها و گل های ایرانی و فرنگی ، فضایی بسیار زیبا به وجود آورده بودند . از این رو میدان توپخانه ، به « باغ گلشن » یا « باغ میدان » تغییر نام پیدا می کند . »   




راه خیال سفر

سفرهایی خوش برای شما آرزو دارد  

مقالات پربازدید
6Lc34vQkAAAAAK6LKzP-5fxMinPSROykJEH0UT9O