باغ های شگفت انگیز
دانستنی های گردشگری آژانس مسافرتی راه خیال 11 تیر ، 1402 زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه



باغ ها اغلب پناهگاه هایی آرام برای ما هستند .

با گردش در هر باغ می توانیم چیزهای زیادی در مورد نگرش ها و اولویت های فرهنگی آن منطقه به دست آوریم !

با ایجاد یک باغ می توان تنوع زیستی را ترویج داد . هم چنین می توان از فرهنگ عامه استفاده ای نوآورانه کرد و فضایی فانتزی ، سرگرم کننده و حتی آموزشی به وجود آورد ! 

ما در راه خیال قصد داریم چند نمونه از این باغ های زیبا در نقاط مختلف دنیا را به شما معرفی کنیم .






Gardens of Marqueyssac ، France

« مارکیزاک » در Vezac ( منطقه ای در جنوب غربی فرانسه ) واقع شده است . این باغ زیبا نمونه ای از سبک کلاسیک باغ های غربی است که با الهام از Paradise Gardens of Persia ( باغ های بهشت ایران ) ، ساخته شده است . 

Julien de Cerval ( مالک اصلی باغ ) در سال 1860 شروع به کاشت هزاران درخت شمشماد درملک خود کرد . این شمشمادها به شکل های گرد و پیچیده بودند . این درختان در جاده ای به طول 6 کیلومتر در کنار آبشارها و صخره های زیبا ، مناظری چشم نواز به وجود آورده اند . 

در نیمه دوم قرن نوزدهم به دلیل مخالفت عده ای با اشرافیت ، برای مدتی باغ رو به ویرانی رفت اما مالک جدید باغ ، آن را بازسازی کرده و در سال 1997 در معرض دید عموم قرار داد . بنای اصلی مارکیزاک نیز به عنوان یک بنای تاریخی ملی ثبت شد . 







Sitio Roberto Burle Marx ، Brazil

Roberto Burle Marxe و برادرش ، در سال 1949 در حومه Rio de Janeiro ( دومین شهر بزرگ برزیل ) ، مزرعه ای را خریداری کردند تا محلی برای آزمایشات گیاه شناسی و هنری شان باشد . 

« مارکس » ، یکی از هنرمندان بزرگ هنر « منظره سازی » در جهان است . او در عین حال نقش مهمی در حفاظت از Rainforest ( جنگل های بارانی ) داشته است . او به تحقیق در مورد گیاهان علاقه بسیاری داشت و کاملا درک می کرد هر گیاه به چه محیطی برای رشد نیاز دارد و چگونه باید تکثیر شود . 

او توانست با ترکیبی از رنگ ها ، اشکال گوناگون ، بافت ها ، تضادها و پرسپکتیو ، نمایی شگفت انگیز به وجود آورد ! 

مارکس و تیم اش ، حدود 3500 گونه گیاهی بومی را کشت کرده و با زیبایی هرچه تمام تر به نمایش گذاشتند . 

« برل مارکس » ، اکنون به عنوان یک سایت میراث جهانی در یونسکو حفظ شده است . 







    
Prospect Cottage Garden ، England

Derek Jarman ( فیلم ساز ، طراح لباس و صحنه و هم چنین باغبان انگلیسی ) ، در سال 1986 ، در حالی که برای ساخت فیلم جدید خود به نام « باغ » ، دنبال مکانی مناسب می گشت ، در Dungeness ( منطقه ای ساحلی در انگلستان ) ، به طور کاملا اتفاقی با Prospect Cottaage برخورد کرد .

« کلبه پروسپکت » ، خانه ای ساحلی بود که از آن به عنوان استراحتگاهی برای ماهیگیران استفاده می شد 

پروسپکت در مجاورت یک نیروگاه هستی قرار گرفته بود اما با این وجود جارمن ، کلبه را خریداری کرد .
 

در ابتدا تلاش ها برای پرورش گل در این باغ بی ثمر بود . زمین سنگلاخی بود و هر گیاهی در آن عمل نمی آمد . 
جارمن شروع به جستجو و تحقیق درباره گونه های محلی کرد . او متوجه شد گیاهانی که بتوانند بادهای ساحلی و کمبود باران را تاب بیاورند مناسب پرورش در باغ هستند . 
 

Sea kale  ( کلم پیچ دریایی ) ، Gorse ( گیاهی همیشه سبز و خاردار از خانواده نخودفرنگی ) ، Lavender Cotton ( اسطخدوس پنبه ای ) ، Foxglove ( گیاهی بوته ای معروف به دستکش روباهی ) ، Thistle ( خارمریم ، گیاهی گلدار که برگ های خاردار در حاشیه و روی ساقه دارد ) ، Lathyrus ( گیاهی گلدار از خانواده حبوبات ) و Flax ( همان بذر کتان که هم برای تهیه نخ و پارچه کتان و هم برای تهیه روغن از آن استفاده می شود ) ، از جمله گیاهانی هستند که در این باغ زیبا قابل مشاهده اند . 

ترکیب این گیاهان زیبا با تکه های چوب و فلزهای زنگ زده ، منظره هنری زیبایی در اطراف کلبه پدید آورده است . 

پس از مرگ جارمن در سال 1994 ، همسر وی تا سال 2018 شخصا از باغ مراقبت کرد و پس از آن یک کمپین جمع آوری کمک های مالی توسط صندوق هنر در بریتانیا تضمین کرد که کلبه و باغ را حفظ و مراقبت خواهد کرد . 

از سال 2020 علاقه مندان توانستند از این مجوعه بازدید کنند .







Liao Garden ، China

« باغ لیائو » در Ynagjiang ( شهری در جنوب کشور چین که به داشتن چشمه های آب گرم و غارهای صخره ای معروف است ) ، قرار گرفته است .

Zheng Guogu ، هنرمندی اهل یانگ جیانگ است که با الهام از Age of Empires ( بازی محبوب رایانه ای ) ، ایده ساخت باغ لیائو را مطرح کرد . 

گوگو ، در آثارش تاثیر فناوری دیجیتال و فرهنگ غربی بر زندگی معاصر مردم چین را بررسی می کند . 

او در سال 2005 ساخت باغ را آغاز کرد . در این باغ ، بازیکنان می توانند با اشغال زمین دنیای جدیدی برای خود بسازند . او چندین کانال حفر کرد . درخت های فراوانی کاشت . هم چنین خانه و حتی کوه نیز ساخت !

با گذشت زمان ، لیائو به Museum of the Wind ( موزه باد ) تبدیل شد . 

گوگو با ساخت این باغ وسیع توانست خاطرات باغ های کلاسیک و خصوصی چین را زنده کند . او معتقد است : « وقتی شما داخل باغ هستید نمی توانید به بیرون از آن محیط اهمیت دهید . با این کار روح سنت ها را حفظ کرده و روح باغ را نیز بهتر درک می کنید »






Kebun-Kebun Bangsar ، Malaysia

در Kuala Lumpur ( کوالالامپور ، پایتخت مالزی ) ، برای هر فرد تنها 5 متر فضای سبز وجود دارد . سازمان بهداشت جهانی می گوید این عدد باید به 50 متر مربع برسد !

Ng Sek San ( معمار منظره ساز ) ، و تیم همراهش در تصمیمی خلاقانه ، نواری طولانی زیر یک خط برق را تبدیل به باغی بدون مرز کرده اند ! 

یکی از اهداف مهم ساخت این باغ غذا دادن به محرومان و هم چنین آموزش تهیه غذا با رشد محصولات به مردم محلی در زمان ناامنی غذایی بوده است . 

در سال 2020 با شیوع کووید 19 ، وضعیتی که برای آن آماده شده بودند اتفاق افتاد . مردم در سوپرمارکت ها با کمبود مواد غذایی مواجه شدند اما « کبون » منابع فراوانی برای عرضه به آن ها داشت ! 

کبون ، هنوز هم جایی برای پناه گرفتن خانواده ها و تامین غذا برای ساکنان محلی است . هم چنین نقش بسیار مهمی در تبدیل ضایعات به Compost ( خاکی غنی و تیره رنگ ) ایفا می کند . 

« سک سان » امیدوار است از ساخت این باغ به عنوان تجربه ای ارزشمند در استفاده بهینه از زمین های کم در دنیا استفاده شود .   





آژانس مسافرتی راه خیال

سفری خوش برای شما آرزو دارد

مقالات پربازدید
6Lc34vQkAAAAAK6LKzP-5fxMinPSROykJEH0UT9O