Della Cucina موزه آشپزی رم
دانستنی های گردشگری آژانس مسافرتی راه خیال 11 تیر ، 1402 زمان تقریبی مطالعه: 10 دقیقه



Museo Della Cucina جدیدترین موزه
رم ، قصد دارد ادای احترامی جذاب به تاریخ آشپزی و غذا داشته باشد .

کوسینا در Palatine Hill ( تپه پالاتین ) ، جایی که رم در آن جا تأسیس شد واقع شده است . این موزه هم چنین در کنار یک اثر مهم تاریخی قرار گرفته است ، Stadium Circus Maximus ( استادیوم 2600 ساله رومی ) 

مجسمه سربازان رومی و کوزه های تزئین شده در ورودی موزه ، باعث شده تا بنا مانند کاخ های رومی به نظر برسد ! 

فضای موزه از تعداد زیادی کابینت های شیشه ای تشکیل شده که خاص ترین ابزار و دست نوشته های مربوط به هنر آشپزی در آن ها نگهداری می شود .  

قالب های بستنی مربوط به دوران رنسانس ، کتاب های دستور آشپزی با قدمتی 500 ساله و دستور پخت غذای مخصوص به پاپ ها ، تنها چند نمونه از این آثار هستند .

در قسمتی از موزه با دستگاه های ماکارونی حجیم مربوط به قرن 19 میلادی ، کاسه هایی با قدمت 220 سال که مورد استفاده راهبان بوده ، قابلمه های فولادی برای تهیه Osso Bucco ( نوعی غذای کلاسیک ایتالیایی از گوشت گوساله ) ، قالب های سینی فلزی ( شبیه به صفحات زرهی قرون وسطی ) با قدمتی 500 ساله که هم زمان برای پخت و پز و تهیه شکلات یا بستنی از آن ها استفاده می شده ، مواجه خواهید شد !





در قسمتی دیگر از موزه به کتاب های دستور آشپزی برمی خورید .

قدیمی ترین این کتاب ها را Vincenzo Cervio در سال 1593نوشته و تزئین کرده است. کتاب سرویو 74 فصل دارد که در آن به نحوه دقیق برش پای ، میوه ها ، سبزیجات و انواع گوشت ( مرغ ، ماهی ، بوقلمون ، قرقاول ، طاووس و ماهی ) اشاره شده است . Cervio در طراحی های خود روی برش ها نقاطی دقیق را نشان داده تا از آبدار و خوش مزه بودن آن ها مطمئن باشد ! 

Pellegrino Artusi نیز در سال 1891 کتابی در باب آشپزی نوشته که نسخه اصلی آن در دلاکوسینا نگهداری می شود . 

آرتوسی این کتاب را با هدف « هنر خوب غذا خوردن » ، نوشته است . 
شاید بتوان آرتوسی را اولین وبلاگ نویس مواد غذایی در نظر گرفت . در دست نوشته هایی که از او به جا مانده آمده است : « ساده باشید . از محصولات محلی ، فصلی و باکیفیت استفاده کنید . مواد اولیه سالم باعث درخشش شما می شود ! »

آرتوسی یک دستور اسپاگتی مخصوص به خود را داشته که از گردوی آسیاب شده ، آرد سوخاری ، شکر قنادی و فلفل دلمه ای تهیه می شده است . این اسپاگتی شیرین بین کودکان محبوبیتی بی نظیر داشته است!

Scappi سرآشپز مخصوص « پاپ پیوس پنجم » بوده است . او توانست در سال 1570 کتابی منتشر کند که در آن برای اولین بار به مردم ایتالیا اجازه داده می شد به دستورالعمل های غذایی واتیکان که تا قبل از آن هرگز نچشیده بودند ، دسترسی پیدا کنند !

اسکاپی درکتاب خود درباره علاقه شدید « پاپ پیوس چهارم » به خوردن قورباغه می نویسد ! آن هم نه هر قورباغه ای ، بلکه تنها قورباغه های چاق و خوشمزه شهر بلونیا مورد توجه او بوده اند ! ترکیبی از جگر این قورباغه ها که با زرده تخم مرغ ، آرد و شیر آغشته شده و در روغن سرخ می شد ، از میان وعده های محبوب پاپ بوده است ! باقی مانده این دوزیست نیز سرخ شده و در آب میوه ، به همراه انگورهای نرسیده ، یک عصرانه دلچسب را به وجود می آورده است !







Matteo Ghirighini
( مدیر موزه ) می گوید : « هدف از برپایی دلاکوسینا ، زنده و اصلاح کردن دستورالعمل های غذایی کهن ایتالیا است که در متون قدیمی پنهان شده و به خواب زمستانی رفته اند ! » 

وی معتقد است : « آشپزی می تواند چیزهای زیادی از آداب و رسوم ، طرز فکر ، موقعیت های خاص اقتصادی و سیاسی به ما بگوید . بنابراین کتاب آشپزی اغلب بسیار بیشتر از آن چیزی است که به نظر می رسد ! »

در کنار کتاب ها و وسایل ، مدیران موزه قصد دارند غذاهای تاریخی را با مزه ها در این مکان زنده کنند ! 

Antonio Latini’s در سال 1692 در کتاب آشپزی خود به کمک فلفل های تازه دستور تهیه Italian Tomato Sauce ، محبوب ترین سس گوجه ایتالیایی را می نویسد . البته دستور اصلی این سس شباهت بیشتری به Salsa دارد تا سس گوجه ملایم امروزی . تهیه این سس به شکل سنتی آن ، می تواند شروعی جذاب باشد !

دلا کوسینا در سال 2022 افتتاح شده و مقصدی جذاب برای گردشگران و علاقه مندان به آشپزی در دنیاست .




آژانس مسافرتی راه خیال

سفری خوش برای شما آرزو دارد

مقالات پربازدید
6Lc34vQkAAAAAK6LKzP-5fxMinPSROykJEH0UT9O