نوروز ، روز نو
دانستنی های گردشگری آژانس مسافرتی راه خیال 28 اسفند ، 1401 زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
در اسطوره های کهن و خصوصا در شاهنامه فردوسی از « نوروز » بسیار یاد شده است . 
نوروز یا همان « برابری بهار » ، از نخستین روز سال خورشیدی ( یکم فروردین ماه )  آغاز می شود . 
به جز ایران ، در کشور افغانستان نیز نوروز آغاز سال جدید است . 
یکی از نمادهای شاخص و البته مهم این جشن ، برپایی سفره « هفت سین » است . در روزهای پایانی اسفند ماه یکی از خریدهای عمده مردم هر شهر ، وسایل سفره هفت سین است که که معمولا شامل سیر ، سمنو ، سنبل ، سنجد ، ماهی قرمز و سبزه است . البته بعضی افراد ترجیح می دهند گندم را به دست خود سبز کرده و در سفره هفت سین بگذارند !
در فرهنگ های مختلف ، سفره های هفت سین به شکل های متفاوتی چیده می شود . در مناطقی از افغانستان میوه و آجیل سهم عمده این سفره هستند .
این شروع خجسته همراه با جشن و برگزاری رسوم کهن است . رسومی که از گذشته تا به امروز میان اقوام مختلف و به شکل های متنوع برگزار می شود . این نمادهای متفاوت از دیرباز باعث نزدیکی افراد و اقوام بوده است .
نوروز در گذشته رنگ و بویی متفاوت با امروز داشته است . برخی رسوم نوروزی مثل هدیه دادن به بزرگان محل ، چلو خورش خوردن و حمام رفتن ، امروزه دیگر به شکل گذشته اجرا نمی شوند . زرتشتیان در برخی مناطق شهر یزد بامداد اولین روز نوروز آتش برپا می کردند و یا « نوروز خوانی » در تعداد زیادی از شهرهای ایران در آستانه سال نو توسط افرادی متخصص اجرا می شد . امروزه نوروز یا همان بهار خوانی ، تنها در نقاطی محدود از شمال کشور مثل گیلان ، مازندران و طالقان برگزار می شود . یکی از ویژگی های مهم این رسم کهن که انجام آن را برای مبتدی ها دشوار می کند ، تکیه بر بداهه گویی است . این تخصص تنها در اختیار عده ای خاص و محدود است .  
نوروزخان اگرچه هر سال چند بیت شعر ثابت را می خواند اما گاهی نیز به فراخور موقعیت و مواجهه با افراد مختلف ، به تناسب روحیه ، شغل و حتی موقعیت خانوادگی آن ها ، به شکلی خلاقانه اشعار بداهه نیز می گوید . افراد نیز این بداهه گویی خلاقانه را بی پاسخ نمی گذارند و به او مبلغی به عنوان انعام می دهند . نوروزخان اگر انعامی هم دریافت نکند با خواندن چند بیت طنز فضا را ترک کرده و به جایی دیگر می رود .
در اجرای این رسم زیبای بهاری گاه کودکان نیزبهار خوان های خوش صدا را همراهی می کنند . مردم نیز آمدن آن ها به خانه هایشان خوش یمن می دانند و از این افراد با پول ، لباس ، میوه ، شرینی و آجیل قدردانی می کنند . 
بهار ، خوش ترین آوای طبیعت است . آوازی که باعث زنده شدن هر باره زمین می شود . 
چه خوب که ما نیز هر بهار نو شویم !
نوروز مبارک
مقالات پربازدید
6Lc34vQkAAAAAK6LKzP-5fxMinPSROykJEH0UT9O