دریاچه شورابیل اردبیل یخ بست
اخبار گردشگری آژانس مسافرتی راه خیال 28 اسفند ، 1401 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

در پی بارش سنگین برف طی یک هفته گذشته ، سردی هوا در شهر اردبیل بین ۱۰ تا ۱۹ درجه سانتیگراد زیر صفر در نوسان بوده و تداوم برودت هوا موجب یخ بستن « دریاچه شورابیل » شده است .

شورابیل در ارتفاع ۱۳۶۵ متری از سطح دریا قرار دارد و علت نامگذاری آن شوری بیش از اندازه آب در گذشته بوده است اما حدود ۲۰ سال پیش با انتقال آب از رودخانه بالیخلو به دریاچه‌ای با آب شیرین تبدیل شده و روند یخ بستن آب آن در ایام سرد سال سریع و پرتکرار شده است . به گفته ساکنان محلی ، سطح آب این دریاچه تا پیش از این تغییرات ، به علت شوری آب حتی در دمای پایین‌تر از ۳۰ درجه سانتیگراد زیر صفر نیز یخ نمی‌بست و مکان مناسبی برای زمستان گذرانی پرندگان مهاجر بود که حالا برای تامین غذای خود با مشکل روبرو هستند !

هم اکنون سطح نوار ساحلی و بخش‌های زیادی از شورابیل پوشیده از یخ بوده و با تداوم سرمای حاکم در منطقه ، احتمال یخ بستن کامل و افزایش ضخامت یخ سطح آن نیز زیاد است . مساحت این دریاچه در فصول مختلف بین ۸۰ تا ۱۷۰هکتار متغیر بوده و گنجایش نهایی آن ۱۴ میلیون متر مکعب آب است .

مسئولان محلی با هشدار به شهروندان نسبت به مخاطرات حضور و پیاده روی در سطح یخ بسته شورابیل ، از طریق رسانه‌ها هشدار داده و اعلام کردند که به علت ضخامت کم یخ‌های سطح دریاچه ، احتمال شکستن یخ‌ها و سقوط افراد به داخل آب یخ زده وجود دارد .

عمق دریاچه شورابیل در برخی نقاط بیش از چهار متر است و به همین علت حضور و تفریح افراد بر سطح یخ‌زده آن بسیار خطرناک است . هشت سال پیش ۲ دختر دانشجو بر اثر شکستن یخ سطح این دریاچه به داخل آب سرد افتاده و جان خود را از دست دادند !

این دریاچه با رینگ پیاده‌روی و فضای سبز ساحلی ، مجهز به امکانات جانبی همچون شهربازی و اسکله قایقرانی بوده و بیشتر در فصل‌های بهار و تابستان به عنوان یکی از مراکز تفریحی و گردشگری مهم استان اردبیل مورد استفاده اهالی و گردشگران قرار می‌گیرد .

برای مشاهده تورهای داخلی اینجا کلیک کنید 

مقالات پربازدید
6Lc34vQkAAAAAK6LKzP-5fxMinPSROykJEH0UT9O