آب انبار سنتی کیش یا آب انبار پنج بادگیر
اخبار گردشگری آژانس مسافرتی راه خیال 28 اسفند ، 1401 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

آب انبار سنتی کیش یا آب انبار پنج بادگیر، بنایی نسبتا جدید است که ترکیبی از معماری سنتی آب انبارهای قدیمی و بادگیرهای یزد را به نمایش می گذارد.

این بنا که به آب انبار دوقلو یا پنج بادگیر هم شناخته می شود گردشگران زیادی را به خود جلب میکند. پنج بادگیر نمونه ای نو از معماری کهن ایرانیان است ، نشستن در فضای خنک این آب انبار در هوای گرم کیش لذت خاصی به همراه دارد.

جزیره کیش علاوه بر پاساژهای مدرن و تفریحات آبی آثار باستانی قدیمی بسیار زیادی دارد. کیش از قدیم موقعیت جغرافیایی استراتژیکی داشته و محل عبور کشتی های بازرگانی بوده است . در دوران حکومت هخامنشیان یکی از مراکز عمده صید مروارید در بین النهرین بوده است. جزیره کیش مانند یزد شهری گرم و کم بارش است و به همین دلیل ساکنین شهر برای ذخریه آب شرب از آب انبارها استفاده می کرده اند .

این آب انبار یک بنای نوساز به سبک آب انبار های قدیمی است که در سال 1372 برای جمع آوری و ذخیره آب  های سطحی در اطراف شهر تاریخی و زیبای حریره ، بر روی خرابه های آب انباری قدیمی تر ساخته شده است ولی با پیشرفت ساخت و سازهای اطرافش و استفاده از دستگاه های آب شیرین کن ، کاربرد اصلی خود را از دست داده و تبدیل به یک فضای گردشگری شده است . قرار گیری این آب انبار در کنار شهر حریره و نورپردازی زیبای آن باعث شده این آب انبار دوقولو تبدیل به یکی از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری جزیره کیش شود.

برای ورود به پنج بادگیراز راه پله طویلی به سمت زیر زمین حرکت میکنید . در این مسیر خنک شدن هوا را به صورت محسوسی متوجه خواهید شد و هر چه پایین تر می روید فضا خنک تر می شود . در قسمت بالای ورودی آب انبار، روزنه هایی می بینید که برای متعادل سازی هوای داخل آن ، به خصوص در فصل تابستان تعبیه شده اند .

بادگیرهای ساخته شده کنار گنبد آب انبار نقش خنک کنندگی بیشتری برای فضا ایفا می کرده اند و به کمک هوایی که از بادگیرها وارد فضای آب انبار می شده و به سطح آب برخورد می کرده هوای داخل آب انبار همیشه حالتی خنک و مرطوب داشته است .

البته امروزه به دلیل خشک شدن آب داخل این بنا ، خنکی کمتری را احساس خواهید کرد  .

اطراف این بنا را با کاشت گونه های مختلف کاکتوس زیباتر کرده اند.

آب انبارهای ایرانی به طور کلی فضایی گود همانند استخر در زیر زمین ، سقفی گنبدی و بادگیرهایی برای خنک نگه داشتن آب دارند .

در نگاه اول با دیدن آب انبار سنتی کیش و بادگیرهای اطراف گنبد ، معماری شهر یزد را برایتان تداعی می شود . این آب انبار دارای دو گنبد و پنج بادگیر است و به همین دلیل به نام اب انبار دوقلو یا آب انبار پنج بادگیر شناخته می شود. در قسمت بالایی گنبدها روزنه هایی دیده می شود که وظیفه متعادل سازی های داخل آب انبار را در فصول گرم بر عهده دارند . در بالای بادگیرها دریچه هایی قرار دارد که 1 – 8 طرفه هستند و داخل این دریچه ها تیغه های نازکی فضای داخلی بادگیر را به بخش های متعدد عمودی تقسیم کرده است تا باد را از بیرون به داخل و به عمق زمین بکشانند . فضای داخل آب انبار سنگ فرش شده تا امکان بازدید عموم از داخل آن فراهم شود .

برای مشاهده تورهای داخلی این جا کلیک کنید
مقالات پربازدید
6Lc34vQkAAAAAK6LKzP-5fxMinPSROykJEH0UT9O