روز جهانی پیتزا
دانستنی های گردشگری آژانس مسافرتی راه خیال 23 بهمن ، 1402 زمان تقریبی مطالعه: 15 دقیقه






Pizza یکی از غذاهای خوش‌طعم و پرطرفدار دنیاست.

وقتی از «پیتزا» حرف می‌زنیم، اغلب ذهن مان به سمت ایتالیا می‌رود. اما شواهد تاریخی نشان می‌دهد، رومی‌ها و یونانی‌ها در گذشته‌های دور، چیزی شبیه به پیتزای امروزی را ابداع کرده بودند!

این نان تخت و خوش طعم قبل از پخت اغلب با روغن زیتون و ادویه‌جات مزه‌دار می‌شده است.

البته عده‌ای معتقدند کلمه پیتزا حدود سال 997 پس از میلاد در Gaetaایتالیا ثبت شده و سپس به مناطق جنوبی و بعد اروپا راه یافته است. 

modern pizza (پیتزای مدرن به شکل امروزی)، در Naples کشور ایتالیا متولد شد. درست زمانی که در قرن 18 میلادی «گوجه فرنگی» به ترکیب آن اضافه شد.

طبق آخرین آمار که در ماه January سال 2016 انجام شد، pepperoni و بعد از آن Sausage به ترتیب پرطرفدارترین مدل‌های پیتزا در دنیا اعلام شدند.










پیتزا در هر گوشه از دنیا داستان خود را دارد. 

انجمن ملی اپراتورهای پیتزا درآمریکا، طبق آخرین آمار خود اعلام کرده، آمریکایی‌ها آن‌قدر پیتزا دوست دارند که روزانه چیزی در حدود 100 هکتار از آن را می‌خورند، هر ثانیه 350 برش!

36% مردم آمریکا پیتزا را وعده صبحانه می‌‌دانند.

شاید یکی از مهم‌ترین دلایل ورود پیتزا به آمریکا، سربازانی باشند که پس از پایان جنگ جهانی دوم، این غذای جذاب ایتالیایی را با خود به کشورشان بردند! تا قبل از آن پیتزا تنها یک غذای محلی ایتالیایی بود که نانوایان با شروع جنگ و کمبود ذخیره غذایی سربازان وارد برنامه خوراک آن‌ها شد. 

New York، Chicago، Philadelphia و Trenton شهرهایی بودند که به دلیل ورود مهاجران ایتالیایی، به ترتیب شروع به فروش پیتزا کردند.

Papa’s Tomato Pies قدیمی ترین پیتزافروشی در آمریکاست که فعالیت خود را از سال 1912 شروع کرده و تا به امروز نیز به صورت مداوم ادامه دارد. این مغازه در New Jersey واقع شده و توسط خانواده Papa اداره می‌شود. تا قبل از آن Lombardi’s در New York City که در سال 1905 افتتاح شده بود، این عنوان را از آن خود کرده بود که به دلیل تعطیل شدن در یک بازی زمانی کوتاه، جای خود را به Papa داد! امروزه Lombardi’s در بخش ایتالیایی نشین Manhattan هم چنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد. 

بزرگ‌ترین موزه مربوط به «اقلام پیتزا» نیز در آمریکا و شهر Philadelphia واقع شده است. در این موزه که سال 2011 توانست رکورد Guinness را در این حوزه از آن خود کند مهم‌ترین خاطرات این غذای جهانی را در خود جای داده است. 

گران‌ترین پیتزای جهان 12000 دلار قیمت دارد و در Salerno تهیه می‌شود. 

این یک پیتزای معمولی نیست. خمیری که برای تهیه آن استفاده می‌شود کاملا جاافتاده می‌شود و بعد روی آن را با caviar، lobster مخصوص نروژی، Cilento، bufala mozzarella cheese و نمک دریایی مخصوص استرالیایی که از رودخانه Murray استخراج می‌شود، می‌پوشانند!

بزرگ‌ترین پیتزای جهان نیز در 13 December و در Rome طبخ شد که مساحتی در حدود 13000 فوت مربع داشت و Guinness آن نیز آن را ثبت کرد.


پیتزا این‌قدر پرطرفدار است که حتی ساکنان آژانس فضایی روسیه در سال 2001 برای داشتن تنها یک پیتزای 6 اینچی، چیزی حدود یک میلیون دلار هزینه کردند و Yuri Usachov روس اولین فردی بود که افتخار دریافت آن را از آن خود کرد!


Kim Jong-il (رهبر کره شمالی) علاقه زیادی به خوردن پیتزا دارد اولین پیتزا فروشی این کشور در سال 2009 افتتاح شد و پیتزا پزهایی برای آموزش این صنعت وارد کره شمالی شدند. البته سال‌های بعد وی تصمیم گرفت برای هرچه بهتر شدن فراگیری این فن، افرادی را به Naples و Rome بفرستد!


نوعی سس مایونز درژاپن تهیه می‌شود که طعم شیرین‌تری نسبت به انواع دیگر آن در دنیا دارد و ژاپنی‌ها پیتزای خود را تنها با آن می‎خورند. 


یکی از عجیب‌ترین و پرطرفدارترین رویه‌های پیتزا را می‌توان در هند دید. Tofu (کشک لوبیا) که چیزی شبیه به پنیر است. pickled ginger یا همان ترشی زنجبیل نیز از دیگر رویه‌های عجیب اما پرطرفدار در برخی نقاط دنیاست!











اگر عاشق پیتزا هستید و از بیمار شدن نیز هراس دارید، نگران نباشید. 

محققان ایتالیایی ادعا کرده‌اند مصرف تنها یک‌بار در هفته از آن، خطر ابتلا به سرطان مری (تا 59%)، روده بزرگ (تا 26%) و دهان (تا 34%) را کاهش می‌دهد! 

پس با خیال آسوده پیتزا بخورید و از زندگی لذت ببرید!









برای چشیدن طعم بهترین پیتزاها در سفر به دور دنیا با ما همراه باشید




راه خیال سفر

مقالات پربازدید
6Lc34vQkAAAAAK6LKzP-5fxMinPSROykJEH0UT9O