هندوستان

" هند "

 

" جمهوری هند " ( نامی برگرفته از زبان سانسکریت به نام رودخانه سند sindhu ،که بعدها به هندوستان تغییر نام پیدا کرد . هندوستان نامی است فارسی به معنای سرزمین هندوها ) کشوری در جنوب آسیا است .

هند ، سرزمینی با بیش از 1 میلیارد جمعیت از قوم های هندوآریایی ، دراویدی و تبار زرد است . دومین کشور پر جمعیت جهان ( حدود 6/1 جمعیت جهان ) و هفتمین کشور دنیا از لحاظ وسعت !

پایتخت آن دهلی نو و واحد پول رسمی نیز " روپیه " است که اجزاء آن پیسه ( یک صدم روپیه ) است . در جدیدترین آمار هر روپیه هند معادل 013/0 دلار آمریکا و هر دلار آمریکا 3/76 روپیه است .

آب و هوای هند دارای تنوع قابل توجهی است . کوهستان های پوشیده از برف هیمالیا ، مناطق گرمسیری در میانه و جنوب و کویر خشک غرب گواه این واقعیت است ! در ماه های دسامبر و فوریه سرما ، در مارس و می خشکی و گرما و ژوئن تا سپتامبر بارش باران متداول است . معتدل ترین هوا را در ماه های اکتبر و نوامبر میتوان در هند تجربه کرد .

" رود گنگ " ( رود مقدس هندوها ) و " براهماپوترا " از مهم ترین و طویل ترین رودهای هند هستند که در نهایت به خلیج بنگال سرازیر می شوند .

هندوستان زیستگاه جانوری بسیار متنوعی دارد . منطقه ای حفاظت شده به وسعت حدود 1412 کیلومتر در ایالت گجرات وجود دارد که در آن نمونه های نادری از شیر و فیل آسیایی ، تمساح ، کرگدن هندی ، ببر و 2000 گونه پرنده زندگی می کنند .

هند با تولید حدود 900 تن چای ، دومین تولید کننده این محصول در دنیا است . محصول اصلی کشاورزی اما برنج است ! هم چنین موز ، ارزن کنف و بادام زمینی هم از دیگر محصولات مهم این سرزمین هستند .

وجود صدها میلیون رأس گاو در هند ، این کشور را اولین محل سکونت این حیوان در دنیا کرده است ! هم چنین کشتن این حیوان در این کشور ممنوع است و فقط می توان از شیر آن استفاده کرد .

مکان های دیدنی بی شمار و کم نظیری در هند وجود دارند که هر گردشگر در سفر به این سرزمین می تواند با دیدن آن ها به وجد بیاید !

" دروازه هند " ، بنای یادبود این کشور است و در دهلی نو بنا شده است . این بنای باشکوه 42 متر ارتفاع دارد و در محوطه باز ( حدود 300000 متر مربع ) ، نزدیک به مجموعه زیبای کاخ ریاست جمهوری قرار دارد و توسط معماری بریتانیایی از سنگ مرمر قرمز و گرانیت ساخته شده است . این بنا در اصل نمادی برای تمامی جنگ های هند است و نام حدود 90000 سرباز هندی بر دیواره های آن حک شده است !

" آگرا " در تاج محل ، مشهور ترین نمونه از آن هاست ! آگرا نماد عشق است و در قرن 17 میلادی توسط شاه جهان برای همسرش ممتاز مهال ( بعد از مرگ او ) ساخته شده است و ساخت آن حدود 22 سال به طول انجامید . سنگ مرمر بیشترین جنس به کار رفته در این بنا است و در کنار آن از سنگ های قیمتی دیگری چون یشم ، لاجورد ، الماس و مروارید نیز استفاده شده است . همچنین منبت کاری های خاص بر دیواره های بنا نیز در جای جای آن قابل مشاهده است . گنبدها پیازی شکل بوده که این خود نشان از تاثیر معماری اسلامی بر ساخت این بنا است . این بنا یکی از عجایب هفت گانه جدید است !

" بنارس " ، شهری در کناره رود گنگ ، با قدمت تاریخی طولانی و از مراکز مهم شیعیان است . واژه بنارس به معنی درخشان ( ریشه در قبایل آریایی ) است . معابد متعدد و رصدخانه از بناهای مهم این شهر کهن است . بنارس یکی از شهرهای مهم تدریس زبان فارسی است . جالب است بدانید هر ساله در مراسمی مذهبی هندی ها بیش از 4000 جسد را در این شهر سوزانده می شود و باقی اجساد ( معروف به اجساد طرد شده ) به آب گنگ پرده شده تا فاسد نشوند !

" هارماندیر صاحب " از دیگر معابد فعال هندوها است . این بنا به علت مصالح به کار رفته در آن و رنگ دیواره ها به معبد طلا نیز مشهور است . البته 2 علت مهم وجود دارد که این بنا معبد طلا نامیده می شود . اول آن که در قسمت بالایی آن لایه ای از طلای 18 عیار به کار رفته ( بیشتر آن هدایای مردم است ) و دوم آن که رنگ این معبد در کنار ساختمان سفیدی که پشت آن قرار دارد بسیار خودنمایی می کند . داخل بنا سراسر طرح های اسلیمی و مینیاتوری است و سبک کلی ساخت بنا متاثر از معماری هند – اسلامی است . این معبد عبادتگاه اصلی مریدان " سیک " است و بنای آن به قرن 16 میلادی می رسد . هارماندیر در فضایی قرار دارد که با آب محصور شده و مردم برای شفا گرفتن در آن حمام می کنند . هم چنین آشپزخانه ای در این معبد قرار دارد که روزانه حدود 100 هزار وعده غذایی ساده و بدون گوشت را برای زائرین آماده می کند . جالب است بدانید این بنا پایین تر سطح ساخته شده تا به روش هندو ها و از این طریق به انسان ها درس فروتنی داده شود !

" شهر طلایی جیسالمر " ، در بیابان های تار که بر پایه سنگ های زرد رنگ ساخته شده و از این رو آن را شهر طلایی می نامند . هدف از ساخت این شهر نشان دادن شکوه و معماری هند به مردم جهان بوده است ! " قلعه جیسمالر " یا قلعه طلایی نماد این شهر است و شاهد جنگ های بسیاری بوده است . دیواره های این قلعه 3 لایه هستند و اکنون متفاوت از گذشته مردم عادی در آن زندگی می کنند . " بادا باغ " به معنای باغ بزرگی است که در باور هندو ها پادشاهان پس از مرگ خود در آن استراحت می کنند ! غروب این گورستان بسیار دیدنی است . یکی از جذاب ترین و عین حال عجیب ترین مکان های این شهر ، " روستای متروکه کولدهارا " است . گفته می شود در یکی از شب های سال 1825 به یک باره تمام 82 روستای این ناحیه خالی از سکنه شده است ! هیچ اطلاعی از این که چگونه تمام این مردم یک شبه محو شده اند وجود ندارد ! با قدم زدن در این شهر متروکه می توانید کوچه ها و میدان های شهری ، خانه های دوطبقه و تمام عناصر شهری را بدون هیچ سکنه ای ببینید .

" مسجد مکه " از بناهای تاریخی مهم اهل سنت که توسط سلطان محمد قطاب طی 77 سال در شهر حیدرآباد بنا شده است . این بنا از بزرگترین مساجد هند است و به عنوان میراث فرهنگی ثبت شده است ! تمام آجرهای ساخت این مسجد از شهر مکه در عربستان به این شهر آورده شده و دلیل اصلی نام گذاری این مسجد نیز همین است . دیواره های داخلی همگی از سنگ گرانیت است و آیه های قرآن روی ستون ها و طاق های مسجد نوشته شده است . 2 نکته جالب درباره این مسجد وجود دارد . اول اینکه ، نقل است موی پیامبر اسلام در این مسجد نگهداری می شود و دوم این که ، در ورودی مسجد 2 صندلی ینگی قرار دارند که بنا به باور مردم هر کس یک بار روی آ ها بنشیند مطمئنا بار دیگر نیز روی آن خواهد نشست !

" دژ آمیر " ، قلعه ای تاریخی در راجستان ، بزرگ ترین ایالت هند که جزو میراث جهانی یونسکو است . این دژ روی تپه ای واقع شده که مشرف به دریاچه " مائوتا " است .

مجموعه غارهای " الوارا " که در ایالت ماهاراشتا واقع شده اند و شامل 34 غار مربوط به قرن های پنجم تا دهم میلادی هستند . این مجموعه متعلق به آیین بودا ، هندو ، و جین است که در مجاورت هم ساخته شده اند . هدف از این کار نشان دادن هماهنگی مذهبی در این دوره تاریخی هندوستان است . این مجمعه در سال 1983 در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است  .

" جادهاپور " یا شهر آبی که در لبه بیابان تار واقع شده است نیز از جاذبه های کشور هندوستان است . از این رو به این منطقه شهر آبی گفته می شود که خانه های آبی رنگ زیادی در آن وجود دارد و نمای شهر از بالا آبی رنگ است . قلعه مهم

" مهرانگار " با 7 دروازه نیز در این شهر واقع شده است . این قلعه از استحکامات کشور هند محسوب می شود و در قرن 15 میلادی بنا شده است .

تنوع زبانی شاید در هند بیشتر از هر کشوری باشد ! ( حدود 1000 زبان ) اما زبان رسمی و رایج در آن هندی و انگلیسی است .البتهه زبان و گویش های دیگری نیز  در سرتاسر ایالت های این کشور وسیع رواج دارند . مثل اردو ، آسامی ، بنگالی ، تامیلی ، دراویدی ، هندواروپایی و...

زبان فارسی از  8 قرن پیش وارد هند شده است و تا قبل از این که هند مستعمره بریتانیا شود ، زبان رسمی این کشور بوده است !  در آن زمان تمامی اسناد مهم فرهنگی ، مذهبی ، سیاسی ، ادبی ، مکاتبات شخصی و دولتی و احکام قضایی هند به زبان فارسی نوشته شده است . هم اکنون نیز در دانشگاه ها و مدارس هند ، زبان فارسی تدریس می شود .

حدود 9000 سال پیش اولین زندگی ثابت و مستقر در حواشی رود سند برای هند ثبت شده است . این کشور از سال 1950 میلادی جمهوری فدرال بوده است و تا قبل از آن مستعمره چندین کشور از جمله بریتانیا بوده است . کشوری فقیر که بعد از این اتفاق پیشرفت چشمگیری در زمینه مختلفی داشت . علی الخصوص در زمینه فناوری اطلاعات ، انرژی هسته ای ، فرهنگ و هنر !

هندوستان با قدمتی نزدیک به 100 میلیون سال ( زمان زیست دایناسورها ) ، خود یک قاره بوده و در قدیم جزیره ای بوده که به آرامی به سمت شمال در حرکت بوده است . در مقطعی از زمان با صفحه آسیا برخورد کرده و از این برخورد زمین تاب برداشته و رشته کوه های هیمالیا ( بلندترین رشته کوه دنیا ) به وجود می آید !

هرکدام از این مطالب به تنهایی می تواند هر گردشگری را برای حداقل 1 بار دیدن این سرزمین شگفت انگیز ترغیب کند !

 

6Lc34vQkAAAAAK6LKzP-5fxMinPSROykJEH0UT9O