روز جهانی نوتلا
دانستنی های گردشگری آژانس مسافرتی راه خیال 16 بهمن ، 1402 زمان تقریبی مطالعه: 10 دقیقه






Nutella، محبوب‌ترین شکلات فندقی دنیا در سال 1960 به دنیا معرفی شد.

Ferrero company، دفتر مرکزی «نوتلا» در Pino Torinese کشور ایتالیا واقع شده است. 

شرکت تولید کننده این شکلات پرطرفدار، تأکید دارد که نام اصلی آن new-tell-uh می‌باشد. 

به غیر از نوتلا، این شرکت محصولات دیگری چون Kinder Joy، Ferrero Rocher، Kinder Chocolate و Ferrara Candy را نیز تولید می‌کند.

«نوتلا» با محبوبیت جهانی خود در انواع بستنی، آب‌نبات و شیرینی استفاده می‌شود. 

درست است که زادگاه این شکلات آجیلی خوش طعم، کشور ایتالیا است اما نوتلا در اولین سال تولید خود توانست به سرعت در بیشتر کشورهای اروپایی طرفداران زیادی پیدا کند.

بر اساس آمار فروش شرکت تولید کننده نوتلا، فرانسه ( با مصرف حدود 25% از تولید)، بزرگ‌ترین مصرف کننده آن است که از این شکلات خوش طعم در انواع دسر، بستنی، نان و حتی غذاهای اصلی خود استفاده می‌کند. 

نوتلا در ابتدای ورود خود به آمریکا (در اوایل دهه 1980)، نتوانست به اندازه حضورش در اروپا محبوب باشد و تنها در اواخر دهه 90 با اندکی تغییرات در فرمول و ارائه نسخه آمریکایی، جایگاه خود را میان مردم این کشور پیدا کرد. 

در فرمول آمریکایی، نمک بیشتری به کار رفته و شیرین‌تر از نسخه ایتالیایی آن است. این طعم در نظر مردم آمریکا خوش‌تر است!









نوتلا با حضور خود در بعضی کشورها، اتفاقات جالبی را رقم زد!

در سال 2003 در کشور آلمان ( در Bad Hersfeld)، گروهی از سارقان توانستند بیش از 5 تن نوتلا را از یک تریلر پارک شده بدزدند. گزارش‌های پلیس نشان داد که قصد این افراد فروش شکلات‌ها به صورت جزئی بوده است. در سال 2013 نیز، سارقان توانستند 20000 یورو نوتلا بدزدند!

 در سال 2005 و درچهلمین سالگرد تولد این شکلات جذاب، جمعیتی حدود 27000 نفر از مردم در Gelsenkirchen  گردهم آمده، بزرگ‌ترین صبحانه قاره‌ای جهان را باهم خورده و رکورد آن را در گینس ثبت کردند.   
        

در این جشن صبحگاهی، نان، آب پرتقال تازه و ماست نیز به همراه نوتلا برای میهمانان سرو شد.

Daniel Schobloch شهروندی آلمانی‌ای بود که در سال 2015 محصولی اختراع کرد که به‌وسیله آن درب شیشه نوتلا قفل شده و با این کار از استفاده بی‌رویه کودکان جلوگیری شد! این محصول به سرعت طرفداران بسیاری پیدا کرد و Nutella Lock نام گرفت. 

در بازارهای ایتالیا برای تمامی کودکان نوتلا را به صورت رایگان و به شکل لایه‌ای نازک روی نان ارائه می‌کردند. به مرور این روند با نام The Smearing همه‌گیر شده و برندهای دیگر را نیز تحت‌تأثیر خود قرار داد. 

فرانسوی‌ها برای محافظت از سلامت روان کودکان کشورشان در برابر اضطراب و افسردگی، در سال 2015 قانونی تصویب کردند که به افراد اجازه نمی‌دهد نام فرزندان دختر خود را Nutella بگذارند. آن‌ها می‌توانند در‌عوض نام Ella را انتخاب کنند!


نوتلا نزدیک به 4/1 فندق جهان را مصرف می‌کند، میزان تولید سالانه آن برابر با وزن ساختمان Empire State Building در شهر New York  بوده و هر سال تخمین زده می‌شود که این شرکت درآمدی حدود 11.37 میلیارد یورو دارد.









شاید برایتان جالب باشد که در هر2.5 ثانیه یک شیشه نوتلا در جهان فروخته می‌شود. هم‌چنین رکورد جهانی خوردن یک شیشه کامل نوتلا، 2 دقیقه و 31.67 ثانیه است که در سال 2013 و توسط Peter Czerwinski به دست آمد. 

در سال 2007 و به پیشنهاد Sara Rosso، وبلاگ نویس آمریکایی که از طرفداران پر‌و‌پا‌قرص نوتلا بود، روز 5 February در تقویم جهانی، روز Nutella نام گرفت. وی معتقد بود این شکلات شگفت انگیز سزاوار جشنی جهانی است!








برای سفر به بهترین کشورهای اروپایی با ما همراه باشید


راه خیال سفر

مقالات پربازدید
6Lc34vQkAAAAAK6LKzP-5fxMinPSROykJEH0UT9O