روز جهانی غذا
اخبار گردشگری آژانس مسافرتی راه خیال 24 مهر ، 1402 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه




فرهنگ آشپزی در دنیا ارتباط مستقیمی با مذهب، فرهنگ، ثروت، آب و هوا و منطقه سکونت افراد دارد.

طی سال‌ها، با کشف دنیای جدید و رونق تجارت بین کشور‌ها و هم‌چنین قاره‌ها، سبک غذایی افراد دچار تغییرات عمده ای شد.

تا اواخر سال 1800، مردم ترجیح می‌دادند تنها غذاهایی بخورند که آن‌ها را سیر می‌کرد! سبزیجات و ویتامین‌ها تا قرن بیستم طرفداران چندانی نداشتند. ادویه‌ها در پخت غذاها جایگاهی نداشتند، زیرا مردم بر این باور بودند که ادویه، باعث حواس‌پرتی از طعم غذای واقعی شده و هم چنین سوء‌هاضمه به دنبال دارد. 

در گذشته گوشت به علت گران بودن، تنها برای اشراف بود و افراد متوسط سبزی، جو و جو چاودار مصرف میکردند.







در اروپا، روش‌های پخت و عادات غذایی، اغلب مربوط به قرون وسطی است. نان، گوشت بره، رشته‌فرنگی و سیب‌زمینی عمده مواد‌غذایی هستند که در فرهنگ دیگر کشورها، کمتر دیده می‌شوند. هم‌چنین سالاد، بخش عمده ای از وعده غذایی افراد در اروپا به شمار می‌رود.

در دنیای امروز اما قضیه تا اندازه ای متفاوت است. پیتزا، کروسان، وینر شنیسل و پاستا، محبوب‌ترین غذاهای اروپا محسوب می‌شوند.

ایتالیا، اسپانیا، فرانسه، یونان و آلمان، به ترتیب ارائه دهنده بهترین غذاها در اروپا هستند.

Rost beef غذایی محبوب در دنیاست که پیشینه آن به قبل از حکومت رومیان برمی‌گردد. این غذا در گذشته، خوراکی نظامی محسوب می‌شده است!

شاید برایتان جالب باشد که Mayonnaise (سس مایونز) در سال 1756 توسط یک سرآشپز فرانسوی اختراع شده است. 






تاریخچه آشپزی در قاره آسیا به 3000 سال قبل از میلاد و هم زمان با آغاز کشاورزی برمی‌گردد. 

در طول تاریخ و در برخی کشورهای جنوب شرقی آسیا به علت استعمار اروپایی‌ها، رگه هایی از نفوذ آن ها در سبک غذایی مردم مشاهده می‌شود. 

در آسیا، غذاها با طیف گسترده‌ای از سبزیجات، ادویه و چاشنی‌ها پخته می‌شود. برنج، سیر، پیاز، سس سویا و محصولات دریایی، از مهم ترین غذاهای این قاره پهناور به شمار می‌آیند که در مناطق مختلف به روش هایی متفاوت طبخ می‌شوند.

یکی از نکات بارز و هم چنین شهرت غذاهای آسیایی، سلامت و کم کالری بودن آن‌ها است. 

غذاهای اصیل آسیایی، بهترین ترکیب از طعم های شور، شیرین و تند را دارند. این بافت متنوع غذایی است که آن ها را برای ذائقه های مختلف جالب می‌کند. 

تایلند، یکی از بهترین مکان ها برای تجربه غذاهای خیابانی در دنیاست! این باعث شد تا زمانی شبکه CNN بانکوک را به عنوان بهترین شهر جهان در این زمینه معرفی کند.

هند با معرفی ذرت، چیلی، فلفل، کاکائو، وانیل، قهوه، گوجه فرنگی و چای، بیشترین سهم را در تبدیل غذاهای سایر کشورها به سبک امروزی دارد.







میوه‌ها یکی از پر‌مصرف‌ترین غذاها در
آفریقا هستند.

آفریقایی ها به خاطر ادویه های عجیب و غریبی که در غذاهایشان استفاده می‌کنند، در دنیا شهرت دارند و تا قبل از آغاز قرن نوزدهم، در برابر تاثیر خارجی ها بر فرهنگ غذایی سنتی‌شان از خود مقاومت نشان می‌دادند.

در آشپزی سنتی آفریقا، ترکیبی از گیاه و دانه را میبینیم. هیچ ماده غذایی‌ای به این قاره وارد نمی‌شود و در برخی مناطق رژیم غذایی سنتی مردم، Root Tubers (غده‌های ریشه) مثل Sweet potato، Batatas، Cassava و Manioc است. 

Jollof Rice یکی از شناخته ‌شده ترین و در عین حال پرطرفدارترین غذاها در قاره آفریقاست که روش تهیه آن در مناطق مختلف، متفاوت است. این غذا از برنج دانه بلند، گوجه فرنگی، فلفل قرمز، پیاز، ادویه‌هایی مثل جوز هندی ، زنجبیل، زیره و ترشی جات و گاهی نیز با سبزیجات و یا گوشت تهیه می‌شود.

انواع گوشت گاو، گوسفند، بره، خوک، مرغ و همین‌طورغذاهای دریایی در آفریقا طرفداران خود را دارد. البته به دلیل محدودیت‌های مذهبی، خوردن گوشت خوک در هر منطقه ای رایج نیست. 

Flan نیز نوعی دسر است که منشأ پیدایش آن را آفریقا می‌دانند. این خوراکی در آمریکای لاتین طرفداران بسیاری دارد.






Milkshakes، 
Barbecue و طیف گسترده ای از غذاهای سرخ شده، فرهنگ غذایی قاره آمریکا را تشکیل میدهند. 

سالانه بیش از 10 میلیارد «دونات» در آمریکا مصرف می‌شود! حدود 20% از مردم، وعده‌های غذایی خود را در ماشین خورده و 10% کل درآمد خود را صرف خرید انواع فست‌فود می‌کنند. 

هات داگ، مرغ سرخ شده، پیتزا، بلغور و پای از پرطرفدارترین خوراکی‌ها در آمریکا هستند. 

تنوع، ویژگی بارز غذا در آمریکا است. ممکن است انواع فست‌فود و غذاهای سرخ شده، آشپزی آمریکایی را در ذهن ما تداعی کند اما در واقعیت فرهنگ غذایی این قاره به اندازه جمعیت آن متنوع است. 








غذا یکی راه های مهم برقرای ارتباط میان فرهنگ‌هاست! مردم دنیا مشتاق آشنایی با یکدیگر از طریق چشیدن طعم‌ها هستند! Catherine Piccoli سرپرست موزه «غذا و نوشیدنی» معتقد است: «بیشتر مردم دوست دارند غذا بخورند و برای خوردن آن دور‌هم جمع شوند» 

بهترین راه برای دست یافتن به این هدف سفر کردن به نقاط مختلف دنیاست. سفر به ما این امکان را می‌دهد تا هنگام تجربه مزه‌های جدید، از یکدیگر چیزهای باارزشی بیاموزیم.





برای کسب تجربه های نو کنار شما هستیم

راه خیال سفر

مقالات پربازدید
6Lc34vQkAAAAAK6LKzP-5fxMinPSROykJEH0UT9O