دره ستارگان قشم هرمز

 سرزمین عجایب هفتگانه لقبی است که به این جزیره رویایی داده‌اند و یکی از این عجایب، دره ستارگان نام دارد.

این دره به‌دلیل زیبایی طبیعی منحصربه‌فردی که دارد، یکی از شناخته‌شده‌ترین جاذبه‌های طبیعی در سطح جهان محسوب می‌شود. شکل‌گیری دره ستارگان بدون دخالت انسان بوده و هنوز هم با یک بارندگی شدید، تغییر شکل می‌دهد و بر جذابیت‌های آن اضافه می‌شود.

قدمت دره ستارگان قشم مثل تنگه چاهکوه حیرت‌آور بوده و به حدود ۲ میلیون سال قبل برمی‌گردد. بومیان این منطقه افسانه‌های مختلفی درباره این دره نقل می‌کنند که شنیدن برخی از آن‌ها، ترسناک و برخی دیگر هم جذاب‌اند. برخورد یک ستاره از آسمان با این نقطه از جزیره هرمز را می‌توان یکی از باورهای مردم بومی این منطقه درباره شکل‌گیری دره ستارگان دانست.

آن‌ها معتقدند پس از برخورد ستاره، شکافی بزرگ در دل زمین ایجاد شد و تمام ماسه‌هایی که در اثر برخورد به‌سمت بالا در حال حرکت بودند، در همان حالت تشکیل ستون‌هایی جذاب را دادند که هم‌اکنون مشاهده می‌شوند.

زیبایی دره ستارگان و گسترش افسانه‌های نقل شده از سوی بومیان منطقه باعث شد پای زمین‌شناسان هم به قشم باز شود. در بررسی‌های انجام‌شده توسط محققان مشخص شد که علت اصلی شکل‌گیری این دره، فرسایش خاک، سنگ و ماسه ناشی از باد، باران و رگبارها بوده که در طول ۲ میلیون سال اتفاق افتاده و به حالت فعلی رسیده است.

البته این پایان ماجرای دره حیرت‌انگیز ستارگان قشم نیست و باید بدانید که این دره به‌عنوان بخشی از ژئوپارک قشم و آثار طبیعی در سازمان یونسکو به ثبت جهانی رسیده است. بد نیست بدانید ژئوپارک قشم به‌دلیل آثار طبیعی فراوان و منحصر‌به‌فردی که دارد به‌عنوان تنها ژئوپارک خاورمیانه شناخته می‌شود. زمین‌شناسان معتقدند تمام اشکال این دره همانند ستون‌های شنی از دوران سنوزوئیک باقی مانده‌اند.

دلایل علمی ایجاد دره ستارگان

نتایج بررسی‌های انجام‌شده توسط زمین‌شناسان نشان می‌دهد آب‌های سطحی، رگبارهای فصلی و تندبادها باعث فرسایش این ناحیه و به‌وجودآمدن دره ستارگان شده‌اند. فلات اولیه در بخش شمالی این دره منحصر‌به‌فرد، دیده می‌شد که تقریبا دست‌نخورده باقی مانده است.

قشم بارندگی‌های شدید زیادی به خود نمی‌بیند، اما هنگامی که این اتفاق بیفتد، دره ستارگان به‌دلیل سست‌بودن لایه‌های ستون‌ها، دیواره‌ها و مخروط‌های نوک تیز دچار تغییرات جدی می‌شود و این تغییرات همیشگی توانسته نظر گردشگران را به خود جلب کند.

لایه‌های زیرین دیواره‌ها و ستون‌های دره ستارگان در مقایسه با لایه‌های نازک رویی از استحکام کمتری برخوردارند. در بررسی‌های انجام‌شده مشخص شده است لایه‌های رویی به‌دلیل وجود نوعی سیمان طبیعی، مقاومت بیشتری دارند. درصورتی‌که لایه‌های رویی از بین بروند، قطعا لایه‌های زیرین به‌سرعت دچار فرسایش می‌شوند و درنهایت شاهد تغییر شکل و ایجاد دره‌های کوچک و شکاف‌های مختلف خواهیم بود.

زمانی که به این منطقه سفر کنید، زیبایی حیرت‌انگیز ستون‌های شنی دره سحرآمیز ستارگان شما را شگفت‌زده خواهد کرد. این دره با میلیون‌ها سال فرسایش و اتفاقات نادر زمین‌شناسی شکل گرفته و در برابر چشمان ما خودنمایی می‌کند. مشابه این زیبایی را نمی‌توانید در هیچ جای ایران حتی جزیره کیش که ازنظر بافت مشابه قشم است، پیدا کنید.

آیا دره ستارگان قشم جن دارد؟

در طول سال‌ها بومیان داستان‌های زیادی درباره وجود جن در دره ستارگان قشم گفته‌اند؛ مثلا می‌گویند شب‌ها اینجا ارواح و اجنه رفت‌وآمد دارند یا حتی افرادی بودند که شنیدن صداهای عجیب و غریب در این مکان را گزارش داده‌اند. شاید به همین خاطر است که معمولا پیشنهاد می‌کنند گردشگران در شب به این دره نروند.

البته روی دیگر این سکه را هم باید از دانشمندان و اهل علم جویا شویم. این افراد معتقدند که صدای عجیب و غریبی که اینجا شنیده می‌شود به خاطر وجود حفره‌های ریزودرشت در صخره‌هاست و زمانی که باد بین این حفره‌ها به جریان درمی‌آید صدایی تولید می‌کند که برای گوش مردم آشنا نیست.

دره ستارگان قشم در شب

اگر در آسمان شب دره ستارگان در این مکان باشید، قطعا تصاویری در ذهنتان ماندگار خواهد شد که هیچ‌جایی تکرارشدنی نیستند. دره ستارگان در شب آسمان پرستاره‌ای دارد؛ چون از مناطق شهری دور است و آلودگی نوری وجود ندارد.

همچنین اگر دوربین حرفه‌ای داشته باشید می‌توانید از درخشش ماه و ستارگان در بین صخره‌ها یا طلوع زیبای خورشید عکس‌های خوبی بگیرید.

موقعیت مکانی دره ستارگان قشم

دره ستارگان در جنوب‌شرقی جزیره زیبای قشم واقع شده و در نزدیک‌ترین فاصله با روستای برکه خلف قرار گرفته است. شما پس از طی‌کردن مسافت ۵ کیلومتر از قشم، خود را به ورودی دره ستارگان و روستای برکه خلف خواهید رساند. در ادامه وارد جاده خاکی خواهید شد که مستقیما شما را به این دره شگفت‌انگیز می‌رساند.

بهترین زمان سفر به قشم و بازدید از دره

آب‌و‌هوای جنوب به‌ویژه جزیره هرمز در فصل تابستان بسیار گرم است و به همین دلیل می‌توان بهترین زمان سفر به قشم را در فصل‌های بهار و زمستان دانست. سفر به قشم و بازدید از دره ستارگان در فصل تابستان به‌دلیل گرمای زیاد هوا، نمی‌تواند لذت‌بخش باشد و به همین علت پیشنهاد می‌کنیم فصل‌های خنک را برای سفر به قشم انتخاب کنید.

درصورتی‌که تصمیم گرفتید در فصل تابستان به قشم سفر کنید، بهتر است لباس مناسب و نازک، کرم ضدآفتاب، عینک دودی و کلاه آفتابی را همراه داشته باشید.

6Lc34vQkAAAAAK6LKzP-5fxMinPSROykJEH0UT9O