موزه تاریخ و فرهنگ زرتشتیان

موزه تاریخ ، فرهنگ و هنر زرتشتیان ، مکانی تاریخی برای معرفی آداب و رسوم زرتشتیان در شهر یزد است .

این موزه بخشی از مجموعه مارکار است . مارکار ، بازرگان پارسی نیکوکاری بود که از هند به ایران آمد و در سال 1313 ه.ش این مجموعه را بنا کرد . این مجموعه شامل دبستان ، دبیرستان ، پرورشگاه و خوابگاه بود . در سال 1387 ه.ش این مرکز فعالیت خود را با نام پردیس دانش مارکار از سر گرفت .

امروزه این موزه در زیرزمین بنا قرار دارد . یکی از بخش های مهم آشنایی با بنیان گذار آن و اهداف او از ساخت این مجموعه است . در بخشی با زرتشت ، افکار و آثارش آشنا می شوید . بخشی دیگر به نمایش پوشش موبدان و زنان آن روزگار می پردازد . در جایی دیگر آشپزخانه ای قدیمی قرار دارد که با وسایل داخل خود به نمایش عموم گذاشته شده است . قسمتی نیز به معرفی معابد زرتشتیان می پردازد .

این بنا طوری طراحی شده که بیشترین بهره را از نور خورشید ببرد و نور را در خود نگهدارد . مهم ترین منبع تأمین آب این بنا از آب انبار و دیگر مکان های سنتی آن زمان مثل گاورو ، پاکنه و قنات بوده است که همه قابل بازدید هستند . هم چنین توالت هایی به سبک آن زمان در فضای باز مجموعه قرار دارند که بازدید کنندگان با دیدن آن ها ، از سبک زندگی مردمان آن عهد مطلع می شوند .

خوب است بدانید ، این مجموعه به آتشکده زرتشتیان بسیار نزدیک است و این فاصله را می توان پیاده نیز طی کرد .

6Lc34vQkAAAAAK6LKzP-5fxMinPSROykJEH0UT9O