شاه زنگ (Tsar bell)-شاه توپ (Tsar cannon)

شاه زنگ(Tsar bell)

(تزار بل) با ۲۰۰ تن وزن، نام بزرگ‌ترین زنگ در جهان است که در سال‌های ۱۷۳۳۱۷۲۵ توسط صنعتگران روسی به نام‌های ایوان و ماکس ماتورین (Motorin) ساخته شده اما هیچ‌گاه نواخته نشده است.

در سال ۱۷۳۷ هنگامی که این زنگ در مرحله‌ی ریخته‌گری بود آتش سوزی در کرملین رخ می‌دهد و نگهابان‌هایی که درصدد نجات این اثر برآمده بودند، با عجله به این زنگ مقادیری آب می‌پاشند که در نتیجه قسمتی از این ناقوس با وزن ۱۱ تن از آن جدا می‌شود که هنوز هم این تکه در کنار زنگ قابل مشاهده است؛ به همین علت هیچ‌ کس صدای نواخته شدن تزار بل را نشنیده است. اعتقاد بر این است که اگر این زنگ عظیم نواخته می‌شد تا فاصله 50 کیلومتری صدای آن قابل شنیدن بود! این زنگ برای نصب در یکی از کلیساهای کاخ کرملین در نظر گرفته شده بود که در مراسم و لحظات مهم مانند مراسم تاج‌گذاری یا هنگام حملات دشمن نواخته شود.

شاه توپ(Tsar cannon)

شاه توپ در سال ۱۵۸۶ و زمان سلطنت «ایوان مخوف» توسط «آندری چوخوف» برای ایجاد رعب و وحشت در دل دشمنان ساخته شد. طول این توپ ۵/۳۴ متر، وزن آن ۴۰ تن و کالیبر آن ۸۹۰ میلی‌متر است. هیچ‌گاه نیاز به استفاده از آن احساس نشد و بیشتر جنبه نمادین پیدا دارد. در حال حاضر این توپ و گلوله های آن جنبه تزیینی دارند. در سال ۱۷۰۶ آن را از نزدیکی دروازه اسپاسکی به کرملین منتقل کردند

"رسالت ما رضایت شماست"

6Lc34vQkAAAAAK6LKzP-5fxMinPSROykJEH0UT9O