تور قونیه
تور قونیه




با کاوش های انجام شده در Alâeddin Hill مشخص شد Konya سکونتگاهی مربوط به هزاره سوم قبل از میلاد است!

Kuniya نامی است که اعراب در زمان عثمانی روی «قونیه» گذاشته بودند.





«قونیه» یکی از قدیمی ترین مراکز شهری جهان محسوب می‌شود و هفتمین شهر پرجمعیت
ترکیه است. هم‌چنین در جنوبی‌ترین بخش فلات Anatolia قرار گرفته و توسط کوه‌های Taurus محصور شده است.

اغلب گردشگران در سفر به ترکیه، تنها از استانبول یا کاپادوکیا دیدن می‌کنند. در‌صورتی که قونیه فضاهای مهم تاریخی و فرهنگی بسیاری برای دیدن دارد!









در این جا قصد داریم شما را با مهم ترین و در عین حال جذاب‌ترین دیدنی‌های قونیه آشنا کنیم.

Çatalhöyük یک سکونتگاه باستانی است که قدمت آن به حدود 9000 سال پیش می‌رسد و در سال 1958 دانشمندان بریتانیایی به صورت کاملا تصادفی با آن مواجه شده‌اند. گفته می‌شود این محوطه باستانی بین سال‌های 5700 تا 7100 قبل از میلاد بسیار پررونق بوده است. در حفاری‌های اولیه این مکان، 40 خانه، تعداد زیادی مجسمه، سفال و هم چنین نقاشی‌های دیواری کشف شده است. Çatalhöyük به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

Konya Tropical Butterfly Garden بزرگ ترین باغ نگهداری پروانه‌های استوایی در اروپا به شمار می‌آید که در سال 2015 به بهره‌برداری رسیده است. در این باغ چشم‌نواز حدود 10000 پروانه از بیش از 45 گونه مختلف زندگی می‌کنند. 

Bedesten Bazaar که در نزدیکی مقبره مولانا قرار گرفته است، قدیمی‌ترین بازار در قونیه است. محوطه‌ای پرجنیب و جوش که در آن می‌توانید بهترین آثار سنتی را خریداری کرده و هم‌چنین در کافه‌ها و رستوران های محلی غذاهای ترکی را امتحان کنید. 

Kultur Park که در مرکز شهر قونیه واقع شده است، پس از غروب آفتاب و هم‌زمان با نمایش نورافشانی و فواره در محوطه مقابل بزرگ‌ترین مسجد شهر، همواره مقصد بسیاری از گردشگران علاقه‌مند بوده است. البته برای دیدن تمامی این مناظر زیبا در طول روز نیز میتوان به Dede Garden مراجعه کرد.

Alaeddin Hill نیز در نزدیکی پارک فرهنگ واقع شده است. فضایی سرسبز در مرکز شهر که علاوه بر دیدنی‌های گوناگون، در بخش شرقی خود یک فواره مرمرین بزرگ نیز دارد. هم چنین بقایای یک ارگ تاریخی و towering Alâeddin Mosque که در سال 1235 ساخته شده نیز در این پارک قابل مشاهده است. 

Konya Science Centre بهترین مکان برای آشنایی کودکان و نوجوانان با جهان، سیارات و بدن انسان است. بازدیدکنندگان از این مجوعه برای سفرهای بعدی خود به نقاط دیگر دنیا توانسته‌اند دانسته های بیشتری کسب کنند. 

دیدار از Mevlana Museum یکی از تجربیات ناب سفر به قونیه است. این بنای باشکوه با گنبد سبز رنگ خود که با کتیبه‌های عربی تزئین شده است، برای هر گردشگری میتواند جذاب باشد. در این موزه مجموه وسیعی از آثار هنری و عتیقه‌جات گردآوری شده است. هم چنین مقبره شاعر و محقق برجسته قرن سیزدهم، مولا جلال‌الدین محمد نیز در این مجموعه قرار گرفته است. مراسم Whirling Dervishes نیز هر سال در این مکان برگزار می‌شود. در این رسم کهن دراویش ماهر ترک در نمایشی خیره‌کننده دعاگویان می‌چرخند و با این روش خدا را پرستش میکنند. 

Aziziye Mosque که ساخت آن مربوط به دوران عثمانی است، مسجدی باشکوه با کاشی‌کاری های زیبا، کتیبه‌های خوشنویسی و پنجره‌های عظیم به سبک باروک است. بازدید از این مسجد رایگان است اما باید به ساعت برگزاری نماز نیز دقت کرد! هم‌چنین چایخانه‌ای ترکی در همسایگی مسجد عزیزیه قرارگرفته که برای صرف چای میتوان دقایقی را در آن سپری کرد. 

اگر به آثار سرامیکی و کاشی های دوران سلجوقی علاقمند هستید، حتما در سفر به شهر قونیه از Karatay Madrasa Museum دیدن کنید. این موزه-مدرسه در سال 1251، توسط «جلال الدین کاراتای» ساخته شده است. در حین بازدید از کاراتای حتما بالای سر خود را نیز نگاه کنید تا لذت دیدن کاشی کاری جادویی سقف را از دست ندهید!







فرهنگ غذایی در قونیه تحت‌تأثر آسیای مرکزی و ایران است. تعدادی از غذاهای یاد شده در مثنوی، امروزه نیز در قونیه یافت می‌شوند.  

Cebic، tip-tandoor kebabs،  etliekmekو bıcakarası swet از بهترین و معروف ترین خوراکی های شهر قونیه هستند. 








جالب است بدانید در شهر قونیه هیچ کس به اموال شخصی شما دست نمی‌زند زیرا ایمان مردم این رفتار را محکوم می‌کند. 

اگر قصد سفر به کشور زیبای ترکیه را دارید، حتما برای بازدید از شهر قونیه نیز برنامه ریزی کنید.






در سفر به بهترین شهرهای ترکیه با ما همراه باشید

راه خیال سفر

6Lc34vQkAAAAAK6LKzP-5fxMinPSROykJEH0UT9O