تور مشهد مقدس
تور مشهد مقدس

مشهد

مشهد ، پایتخت کهن ایران زمین

مشهد امروزی از یکی شدن دو شهر معتبر نوغان و سناباد به وجود آمده است . البته در منابع کهن یونانی از مشهد با نام سوسیا یاد شده که نقل است اسکندر مقدونی به همراه یاران خود از آن عبور کرده است ! سوسیا معادل توس در تلفظ  یونانی است . آن زمان توس را قلب منطقه پارت می دانستند . این شهر در شمال شرق ایران واقع شده و مرکز استان خراسان رضوی است و به دلیل وجود حرم امام رضا در آن ، سالانه پذیرای گردشگران بسیاری از سراسر ایران و جهان است .

مشهد با وسعت تقریبی 351 کیلومتر مربع دومین شهر پهناور ایران پس از تهران است . همچنین با جمعیتی حدود 3 میلیون نفر ، بازهم دومین شهر پرجمعیت کشور بعد از پایتخت است . این شهر 1 فرودگاه بین المللی ، هم چنین 1 ایستگاه راه آهن و 3 پایانه مسافربری دارد که درگاه های ورود و خروج سیل انبوه گردشگران و زائران به این شهر هستند . در داخل شهر نیز مسافران می توانند با تاکسی ، اتوبوس و مترو به نقاط مختلف رفت و آمد کنند .

مشهد دارای اقلیمی سرد و خشک است . تابستان هایی اغلب گرم و خشک و زمستان هایی سرد و مرطوب دارد . این منطقه میان کوه های بینالود و هزارمسجد قرار گرفته است .

مردم این شهر فارسی را با لهجه مشهدی صحبت می کنند . محققان این لهجه را شاخه ای از فارسی دری می دانند .

مشهد علاوه بر امکان مذهبی و تاریخی پربازدید مثل حرم امام رضا و متعلقات آن ، آرامگاه نادرشاه ، آرامگاه فردوسی ، مقبره خواجه ربیع گنبد هارونیه و... ، مکان های جذاب دیگری نیز برای بازدید مسافران و گردشگران خود دارد . شاندیز ، طرقبه ، پارک جنگلی وکیل آباد ، چشمه گیلاس ، چالیدره و... نمونه هایی از آن ها هستند .




6Lc34vQkAAAAAK6LKzP-5fxMinPSROykJEH0UT9O