اشتباهات رایج در سفر

اشتباهات رایج در سفر

زیاد برای چانه زدن انرژی صرف نکنید:
هرگز کام خود را با رو در رو شدن با یک بازار پر از فروشنده و مغازه‌دار گرسنه تلخ نکنید. درست است که چانه زنی یکی از اصل‌های خرید کردن است، ولی آیا واجب است که بخاطر مقدار کمی پول برای یک کیف دستی که قرار است ته کمدتان بماند، این قدر وقت تلف کنید؟ آن را بخرید و وقتتان را برای جایی نگه دارید که لازم است.

غذای خیابانی ترس ندارد:
هیچ کس دوست ندارد در سفر مریض شود، ولی در سفر به کشورهایی مثل مکزیک و تایلند، اگر غذاهای خیابانی را امتحان نکنید انگار به این کشورها نرفته‌اید. محلی‌ها و فروشنده‌ها هم از غذای مسموم خوششان نمی‌آید. اگر برای غذایی صف بسته‌اند، می‌توانید به غذای آنجا مطمئن باشید. جملاتی مانند “محلی‌ها به این باکتری‌ها مصون هستند” را فراموش کنید.

 دیر رسیدن به فرودگاه مبدا، عدم چک کردن بلیت و فرودگاه مقصد:

یکی از رایج‌ترین اشتباهات مسافران عدم اطلاع دقیق از مشخصات داخل بلیت است. حتماً قبل از سفر، ساعت حرکت را چک کرده و ۳-۴ساعت قبل از حرکت در فرودگاه حاضر باشید. خیلی از شهر‌های بزرگ دنیا، بیش از یک فرودگاه دارند. درنتیجه توصیه می‌شود که مشخصات فرودگاه مبدا و مقصد را دقیق چک کرده و با اطمینان حرکت کنید.

 مشکلات اضافه‌بار و چمدان سنگین:

ما ایرانی‌ها عادت داریم در حین چمدان بستن مدام بگوییم:” اگر نیاز شد” یا ” شاید نیاز شود” و کمتر از اصول بستن چمدانآگاه هستیم؛ این امر منجر به برداشتن وسایلی می‌شود که اصلاً به آنها نیازی نیست و گاهی لوازم ضروریفراموش شوند.. اگر وسیله‌ای را در خانه تنها یکبار مصرف کرده‌اید به احتمال خیلی زیاد در سفر هم به آن نیازی پیدا نخواهید کرد. این به شما کمک می‌کند تا مشکل اضافه بار هم نداشته باشید. مثلاً حوله، شامپو، صابون، دمپایی، بالشت، آب یا دارو را با خود نبرید زیرا خیلی از این وسایل را می‌توان از فروشگاه‌های کشور مقصد در صورت نیاز، حتی با قیمتی کمتر خرید. اگر اهل کتاب خواندن هستید فقط یک کتاب با خود ببرید، فراموش نکنید شما برای تفریح آنجا رفته‌اید، همراه داشتن یک کتاب می‌تواند نیاز شما را برای گذراندن ساعات در هواپیما، شب‌هنگام یا کنار ساحل بی‌نیاز کند.

 گم کردن یا ربوده شدن مدارک شناسایی:

این مسئله بسیار شایع است، درنتیجه بهتر است مدارک شناسایی خود را در جایی مطمئن نگهداری کنید: مثلا در صندوق امانات هتل.( لطفاً رمز صندوق را به خاطر بسپارید.) حتماً از مدارک ضروری کپی بگیرید و کپی آن را جایی جدا از  سایر مدارک نگهداری کنید تا در صورت مفقود شدن این مدارک حداقل کپی آن را به همراه داشته باشید.

بیمه نامه کامل بخرید:
اگر برایتان پیش بیاید که مجبور شوید از بیمه نامه‌ای که تهیه کرده‌اید، استفاده کنید، بهتر است این بیمه نامه کامل باشد. فقط به این دلیل که درکشوری هستید که نوشابه آن ارزان است، دلیل نمی‌شود که بهداشت و درمان آن هم ارزان باشد.
شاید این بیمه نامه در صورت خراب شدن دوچرخه شما، برایتان بلیت هواپیما تهیه کند که به خانه برگردید، ولی قطعاً هزینه ۵۰۰۰دلاری بخیه و پانسمان و سه روز بستری شدن در بیمارستان بین‌المللی را پرداخت نخواهید کرد.

عدم انعطاف‌پذیری و امکان‌سنجی اتفاقات:

گاهی اوقات ممکن است که برنامه‌های سفر آنطور که در‌نظر گرفته شده یا مطابق میل شخصی ما پیش نروند یا مسائلی پیش بیایند که منجر به تغییر در برنامه‌ها شوند. درنتیجه بهتر است با دیدی باز به سفر رفت و آمادگی هرگونه تغییر در برنامه را داشت تا سفر به کام‌مان تلخ نشود.

حمل وسایل گران‌قیمت:

زمانی که به سفر می‌روید لازم نیست زیورآلات و وسایل برقی با ارزش نظیر لپ‌تاپ، دستگاه پخش موزیک و غیره را با خود حمل کنید. این وسایل جلب توجه می‌کنند و امکان دزیده ‌شدن‌شان زیاد است. امروزه با پیشرفت تلفن‌های هوشمند همه این کارها را می‌توانید تنها با یک دستگاه انجام دهید.

بی‌اعتنایی و بی‌احترامی به مردم بومی:

هر کشور و هر شهری فرهنگ، رسوم، قوانین و اعتقادات مذهبی خودشان را دارند. زمانیکه قصد سفر دارید بهتر است راجع به این اعتقادات و رسوم مطالعه کنید و تا حد ممکن به آنها احترام بگذارید. به هر حال شما مهمان آن شهر، کشور و مردم هستید و لازم است به آنها احترام بگذارید. این احترام حتی گاهی باعث می‌شود تا با آنها روابط بهتری برقرار کنید و از دانسته‌هایشان استفاده کنید. سعی کنید با ذهن باز مسافرت کنید و پذیرای فرهنگ کشور میزبان باشید؛ این امر خود موجب جلوگیری از شوک فرهنگیمی‌شود.

آنقدر عکس نگیرید که هیچ چیز نبینید:
وسواس و حس اجبار شما به مستندسازی هر منظره، مجسمه و ... باعث می‌شود که حس و حال آن لحظه را خراب کنید و تجربه سفر را فقط از دریچه دوربین ببینید.
هرچند که امروزه گرفتن عکس با یک کلیک انگشت شما صورت می‌گیرد، ولی قبل از آنکه متوجه شوید گوشی تلفن یا دوربین شما ۳۰۰عکس از ساختمان‌ها قدیمی،
غروب‌های محو و بشقاب‌های غذا پر می‌شود.
به شما تبریک می‌گوییم، سفرتان حالا با عکس‌های کم کیفیت در یک دستگاه دیجیتال تعریف می‌شود و به شما اطمینان می‌دهیم که بعدا حتی ۲۰دقیقه هم صرف نگاه کردن به آن‌ها نمی‌کنید.

تبدیل ارز در خارج از فرودگاه:

برای گرفتن تاکسی، خرید بلیطسفر با وسایل حمل و نقل عمومی و موارد دیگر، نیاز به پول رایج مقصدتان دارید. به محض اینکه پایتان را از فرودگاه بیرون می گذارید، به ارز رایج نیاز دارید و بهتر است کار تبدیل ارز را به جای داخل شهر، در فرودگاه انجام بدهید. فرودگاه ها نرخ مبادله ی بهتری دارند و در مقابل پیدا کردن یک صرافی خوب در مقصد، زمان بسیار کمتری را از شما می گیرند.

نگهداری همه پول‌ها در یک‌جا:

بدیهی است که اگر پول‌هایتان را تنها در یک کیف یا پاکت نگهداری کنید ممکن است توجه جیب‌بران را به خود جلب کنید یا در صورت مفقود شدن کیف، همه پولتان را از دست بدهید. بنابراین بهتر است که پول‌های خود را در کیف‌های مختلف و یا حتی به امانت نزد افراد مورد اطمینان خود بگذارید.

اعتماد به عکس‌های اینترنتی:

یادتان باشد عکس‌های اینترنتی از هتل و سایر خدمات و اماکن ممکن است همان چیزی نباشد که در واقعیت خواهید دید. این عکس‌ها صرفاً جهت تبلیغات و جذب مشتری گرفته می‌شود. همه‌ی احتمالات را در‌نظر بگیرید، بطور کامل اعتماد نکنید و خودتان را برای دیدن چیزهای متفاوت آماده کنید.

وقتی چیزی را می‌بینید که خوشتان می‌آید همان موقع خرید کنید:
شما پیش خودتان فکر می‌کنید که می‌روید، می‌گردید و دوباره به همان مغازه برخواهید گشت. شاید در این دوری که می‌زنید چیزهای ارزان‌تری با کیفیت بهتر پیدا کردید. ولی اینطور نمی‌شود. وقتی در سفر هستید و چیزی را می‌بینید که خیلی چشمتان را می‌گیرد حتماً آن را همانجا بخرید وگرنه بقیه عمرتان هرگز آن را فراموش نمی‌کنید. آن را بخرید تا بعدا افسوس نخورید.

در سفر به خارج از کشور، به فکر سیم کارت و موبایل باشید:
چیزی که شما به آن “رومینگ بین المللی” می‌گویید برای اپراتور تلفن شما“سود سهامدار” محسوب می‌شود. یک هفته پیامک زدن از یک کشور به کشور دیگر هم به اندازه کافی برایتان هزینه دارد که مسافرت را پرخرج‌تر کند، ولی این اتفاق برای اکثر مسافرین خارجی می‌افتد، چون آن‌ها قبل از سفر برای این قضیه برنامه‌ریزی نمی‌کنند.

چند نکته‌‍ دیگر:

 قبل از سفر به مناطق ساحلی، کوهستانی و غیره، هواشناسی مخصوص آن شهر را چک کنید تا متناسب با آب و هوا لباس برداشته و با خیال راحت‌تری سفر کنید.

رومینگ بین‌المللی گوشی خود را قبل از ورود به کشور مقصد خاموش کنید تا قربانی هزینه‌های گزاف آن نشوید.

 پاسپورت خود را چک کنید که به میزان کافی(مطابق با قوانین کشور مقصد) اعتبار داشته باشد و به مشکل بر نخورید

6Lc34vQkAAAAAK6LKzP-5fxMinPSROykJEH0UT9O