تور ترکیه
تور های ترکیه




سرزمین ترکیه شکلی شبیه مستطیل دارد. 

طول آن از شرق تا غرب 1660 کیلومتر وعرض آن به طور متوسط 550 کیلومتر می باشد. 

ترکیه با مساحت 783/562 کیلومتر مربع، کمتر از نصف مساحت ایران، سی و هفتمین کشور وسیع جهان است. 

مساحت خشکی های ترکیه 769/632 کیلومتر مربع و مساحت آب های آن 13/930 کیلومتر مربع است.






بهترین فصل برای سفر به ترکیه بهار و پاییز است. 

در این فصل هوا نه زیاد گرم و نه زیاد سرد است. وجود پستی و بلندی در ترکیه باعث ایجاد تفاوت های آب و هوایی در بین مناطق این سرزمین شده است. 

به طور کلی، ترکیه چهار منطقه آب و هوایی دارد: سواحل جنوب و سواحل غرب با آب و هوایی مدیترانه ای، سواحل دریای سیاه با تابستان هایی گرم و زمستان هایی معتدل و مرطوب، بخش های شرق و شمال شرقی ترکیه با آب و هوایی کوهستانی، بخش های مرکزی فلات آناتولی با آب و هوای نسبتا خشک قاره ای. 

در طول سردترین ماه های زمستان، دی و بهمن، اختلاف زیادی میان درجه حرارت ناحیه های ساحلی از جمله سواحل جنوب، سواحل غرب و سواحل دریای سیاه و منطقه های سرد داخلی مشاهده می شود. 

در نواحی مرتفع شرقی، زمستان ها طولانی تر و سردتراست. در نواحی کوهستانی و شمالی ترکیه باران بسیار و به طور منظم می بارد، ولی هر چه از سمت مغرب به مشرق می رویم از مقدار باران کاسته می شود. 

گرم ترین تابستان کشور در آناتولی جنوب شرقی است. میزان بارندگی در فلات آناتولی حدود نصف نواحی ساحلی است. به طور کلی، این میزان بارندگی مربوط به ماه های اکتبر و آوریل است. بیشتر مواقع، در زمستان این بارش به صورت برف در می آید.







ترک های آسیای مرکزی در اوایل قرن یازدهم میلادی به دین اسلام گرویدند. پیش از این زمان، مسیحیت در ترکیه رواج داشت.

در زمان امپراتوری عثمانی آنها ادعای رهبری کشورهای اسلامی را داشته و سرزمین های وسیعی را حاکم بودند. 

در سال 1924 هم دین اسلام در نخستین قانون اساسی کشور ترکیه به عنوان دین رسمی جامعه تعیین شد، لیکن در اصلاحات قانونی سال 1928 این ماده قانونی حذف و با تاکید بر جدایی دین ازسیاست، ترکیه کشوری با دولت و حکومت غیر مذهبی معرفی شد. بعدها در سال 1982 نیز به هنگام تدوین قانون اساسی جدید حاکمیت اصل لائیک مجددا مورد تصریح قرار گرفت. 

مسلمانان سنی ترکیه اکثرا حنفی هستند که عمدتا در مرکز و غرب ترکیه ساکن اند. شافعی ها با جمعیتی کمتر، در مناطق شرقی ترکیه مستقرند و اکثرا کرد می باشند.





واحد پول ترکیه لیر (Lira) و هر لیر معادل 100 قروش (Kurus) است. اولین لیر ترک در سال 1843 و به عنوان لیره عثمانی منتشر شد. پیش از ورود اسکناس، به پول عثمانی که از جنس طلا بود، لیره زرد گفته می شد. 

در گذشته ارزش برابری لیر ترکیه بسیار پایین بود و با توجه به تورم زیاد، ارزش آن به مروز کمتر می شد به طوری که دولت تصمیم گرفت از تاریخ 28 ژانویه 2005، شش صفر از واحد پول ترکیه حذف کند. به این ترتیب هر لیر جدید ترک برابر با یک میلیون لیر قدیم شد.

سواحل زیبا، کوه ها و دره ها، خلیج ها، بنادر، جزایر و سایر جاذبه های ترکیه امکانات بالقوه فراوانی را برای جذب توریست فراهم کرده است. 

هر سال جهانگردان بسیاری به ویژه از اروپا، آمریکا و کشورهای خاورمیانه از جمله ایران به ترکیه سفر می کنند. 

در گذشته به دلیل بی توجهی و آلودگی سواحل، جهانگردی رونقی نداشت و دریای مرمره به عنوان یکی از آلوده ترین دریاهای دنیا به شمار می رفت. باتوسعه کشور و با تلاش همه جانبه و درک لزوم نگهداری و حفاظت سواحل و محیط های دریایی، ترکیه به سواحل و بهداشت آب های خود توجه بیشتری کرده است. همچنین در زمینه حفظ دریاها، توسعه سواحل و فعالیت های ورزشی آبی و تشکیل کمپ های توریستی، اقداماتی را انجام داده است. 

صنعت گردشگران ترکیه به فصول مختلف سال بستگی دارد و این مسئله یکی از ویژگی ها مهم ترکیه محسوب می گردد. 

علاوه بر طبیعت زیبای ترکیه، بناهای تاریخی، آثار باستانی باقی مانده از دوران گذشته، مساجد، موزه ها، شهرهای قدیمی مثل استانبول و آثار به جامانده  از شهرهای کهن و ... از عوامل جذب گردشگر هستند.



6Lc34vQkAAAAAK6LKzP-5fxMinPSROykJEH0UT9O