تور ارمنستان
همه تورها
تور ارمنستان



« جمهوری ارمنستان » کشوری با وسعت نزدیک به 30000 کیلومتر مربع است که در غرب آسیا واقع شده و از کل جمعیت ارامنه در دنیا ، نزدیک به 3 میلیون نفر در آن زندگی می کنند . 

پایتخت ارمنستان شهر « ایروان » و زبان رسمی آن « ارمنی » است .

ایروان یکی از زیباترین شهرهای منطقه قفقاز است . قدمت این شهر کهن به سده 8 پیش از میلاد می رسد ! 

جالب است بدانید این شهردر سال 2012 از طرف یونسکو به عنوان پایتخت جهانی کتاب انتخاب شده است ! این عنوان هر ساله به شهرهایی داده می شود که تلاش قابل توجهی در جهت تقویت فرهنگ کتاب و کتاب خوانی کرده باشند . همچنین مهمان نوازی مردم ارمنستان سبب شده دیدار از این کشور برای بسیاری از گردشگران لذت بخش و راحت باشد .

در حقیقت راحت ترین کشور برای سفر در منطقه قفقاز، ارمنستان است چراکه بسیاری از جاده‌ها با علائم انگلیسی مشخص شده اند و پلیس این کشور سخت‌گیری زیادی نمی‌کند 





ارمنستان نخستین کشوری بود که در قرن چهارم میلادی ، مسیحیت را به عنوان دین رسمی خود پذیرفت . یکی از نمادهای مهم این اتفاق « کلیسای حواری ارمنی » است . نکته جالب کلیسای ارمنی این است که تنها متعلق به ارامنه است یعنی کسانی که از بدو تولد ارمنی هستند ! یکی از مهم ترین مسئولیت های این کلیسا حفظ هویت قومی و نمادهای ارمنیان است و درنهایت خوب است بدانید این کلیسا کاملا خود مختار بوده و با تمامی کلیساهای جهان از این جهت متفاوت است !

ارمنستان میان دریای سیاه و خزر واقع شده است و در اصل مرز میان اروپا وآسیا محسوب می شود . جالب این که در زمان حکومت اتحاد جماهیر شوروی ، این کشور از قطب های مهم اقتصادی منطقه بوده است .

امروزه گردشگری از مهم ترین منابع درآمد این کشور است . عمده مسافران ارمنستان نیز از کشورهای منطقه و نزدیک به آن هستند . یکی از عوامل مهم جذب گردشگر به این منطقه ، حذف روادید برای کشورهای عضو اتحادیه اروپا و چند کشور دیگر منطقه است .

منطقه ای که ارمنستان در آن واقع شده است ، کوهستانی بوده و بارندگی های بسیار دارد اما در نهایت کشوری احاطه شده در خشکی است ! 





در میانه کوه ها اما دریاچه ای قرار دارد . " سوان " که بلند ترین و بزرگ ترین دریاچه منطقه قفقاز است علاوه بر این بزرگ ترین دریاچه کوهستانی آب شیرین جهان نیز به شمار می رود ، بخشی از رود ارس به آن می ریزد و وسعت آن برابر یا 6/1 کل کشور ارمنستان است ! 

سوان سنی حدود 25000 سال دارد و با این اوصاف یکی از جاذبه های گردشگری مهم ارمنستان به شمار می آید .

« جرموک »  در زبان ارمنی به معنای جای گرم است . منطقه ای که در جنوب ارمنستان واقع شده است . 

آب گازدار آن در سرتاسر کشور بسیار معروف است و حتی خاصیت درمانی نیز دارد ! علاوه براین ، این منطقه چشمه های آب معدنی و آبشار نیز دارد که مقصد بسیاری از گردشگران و حتی گردشگاهی تابستانی برای مردم ارمنستان است . 

« تله کابین تاتو » با طولی برابر 7/5 کیلومتر ، بلند ترین تله کابین کابلی بدون توقف در جهان است . 

شروع مسیر آن از شهر ایروان و پایان آن روستای تاتو در جنوب ارمنستان است . صومعه ای تاریخی در تاتو وجود دارد که یکی از مراکز مهم مذهبی کشور به شمار می رود 

« معبد گارنی » یکی دیگر از آثار باستانی مهم ارمنستان است که در روستایی به همین نام واقع شده است . معماری آن سبک هلنی ( دوره ای در یونان باستان مابین درگذشت اسکندر مقدونی تا پدید آمدن امپراتوری روم ) است . این قلعه طی وقوع جنگ های مختلف در این سرزمین آسیب های فراوان می بیند اما در نهایت ، « نرون » امپراتور روم این قلعه را بازسازی می کند . گارنی به عنوان اقامتگاه تابستانی پادشاهان روم مورد استفاده قرار می گرفته و از جهت اهمیت فراوانی داشته است . 

« صومعه گغارد » ، یکی از آثار تاریخی بسیار مهم در ارمنستان است که در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است .  این صومعه بخشی از کوه مجاور خود است که از سنگ تراشیده شده و هم زمان در دره ای بسیار زیبا واقع شده است . در قرن 13 میلادی ، نمازخانه ای هم به آن اضافه شده است . نکته جالب در مورد گغارد این است که ، نام آن برگرفته از نیزه ای است که مسیح به وسیله آن مجروح شده است ! نیزه ای که تا سال ها در این صومعه نگهداری می شده و بعدها به " کلیسای جامع اچمیادزین " منتقل شده است . بنای اصلی صومعه از سنگ گرانیت سخت است که بر روی آن کنده کاری هایی نیز مشاهده می شود . اطراف آن درختان پراکنده ای نیز وجود دارند  که در پایین به رودخانه ای منتهی می شود .
  

دیدن « صومعه خور ویراب » نیز برای گردشگران خالی از لطف نیست . این صومعه که به معنی گودال یا چاه عمیق است که در دشت آرارات ( منطقه صفر مرزی با ترکیه ) قرار دارد . 

از این صومعه به عنوان حوزه علمیه دینی استفاده شده و هم چنین محل اقامت « جاثلیق » ارمنستان ( رهبر ارشد کلیسایی خاص ) می باشد . شاید مهم ترین دلیل شهرت این صومعه زندانی شدن « گریگوری روشنگر »  در این مکان بوده است این فرد نخستین رهبر دینی ارمنیان بوده و در نتیجه تلاش او پادشاه وقت دین مسیحیت را به عنوان دین رسمی در ارمنستان اعلام می کند . او از خاندان سورن ایرانی بوده است !





« موزه تاریخ ایروان » که در میدان جمهوری این شهر قرار گرفت است ، با گنجینه ای غنی از آثار ملی ارمنستان می تواند مقصد خوبی برای هر گردشگر باشد . 

یک کتیبه با خط میخی مربوط به 783 قبل از میلاد در آن نگهداری می شود . هم چنین سکه هایی از دوران اشکانی ، سلوکی ، رومی ، ساسانی ، روم شرقی و غربی نیز از جنس طلا و مس در این موزه به نمایش گذاشته شده اند .

«  موزه ماتناداران »  با نگهداری حدود 7000 نسخه خطی ارمنی و سایر مناطق کهن مشرق زمین ، یکی از مکان های دیدنی و در عین حال باارزش ایروان است 

ماتناداران به معنای مکانی است که در آن متون خطی ، کتاب های دست نویس یا چاپی قدیمی باارزش نگهداری می شوند . این مجموعه علاوه بر نگهداری از این متون کار طبقه بندی ، ترمیم و نشر آن ها را نیز به عهده دارد . 

جالب این جاست که تا قبل از ابداع حروف ارمنی در سده 5 میلادی ، متون نوشتاری در این سرزمین را به زبان آشوری یا یونانی می نوشتند ! جذاب ترین و قدیمی ترین نسخه های نوشتاری موجود در این موزه مربوط به قرون وسطی هستند .
 

" خاچکار " یک نماد قدیمی ست ، که در نقاط مختلف ارمنستان دیده می شود و کمتر به معرفی آن پرداخته شده است . 

خاچکار که نام فارسی آن « چلیپاسنگ » است ، صلیبی سنگی است که هزاران عدد از آن در این کشور موجود می باشد ! خاچ به ارمنی یعنب صلیب و کار یعنی سنگ . 

پیشینه این خاچکارها به قبل از مسیحی شدن ارمنیان برمی گردد . در گذشته دور این صلیب ها از سنگ و چوب ساخته می شدند اما بعد از گذشت سال ها تنها از سنگ برای ساخت آن ها استفاده شده است . موضوعاتی که روی این سنگ ها نوشته می شده اغلب شرح رویدادهای مهم و کهن مسیحی بوده است . 

جالب این جاست که در مناطقی نزدیک به این چلیپاها زیارتگاه هایی نیز ساخته شده و حتی مردم باورهای خاصی نسبت به آن ها دارند و معجزاتی را به آن ها نسبت می دهند ! 

چلیپا برای برخی نماد رنج مسیح و برای برخی دیگر نماد درخت زندگی است . آذین های برگ مانند روی آن ها نشان از این باور کهن است ! بیشترین تعداد این خاچکارها در گورستان شهر جلفا قرار دارند . 





ارمنستان از جنوب با ایران مرز مشترک زمینی دارد و این باعث شده تا برخی تغییرات آب و هوایی آن نیز تحت تأثیر کشور ما باشد . برای مثال در فصل های گرم سال با وزش بادهای گرمسیری از فلات ایران ، ارمنستان نیز گرما را تجربه می کند . البته این کشور زمستان هایی بسیار سرد دارد که علت عمده آن وجود کوه های فراوان در این سرزمین است . 

در این منطقه پوشش گیاهی متنوعی وجود دارد که وجود درخت های بلوط ، زیزفون ، افرا و زبان گنجشگ گواه بر این امر است . هم چنین درختان میوه جنگلی متنوعی نیز در این منطقه فراوان یافت می شوند . میوه هایی چون زردآلو ، زغال اخته ، گلابی ، سیب ، گیلاس و گوجه از مهم ترین آن ها هستند . 

از آن جایی که ارمنستان هم زمان مناطق کوهستانی ، دشت و بستر رودها را در خود دارد ، میتوان حیوانات مختلفی را در کشور مشاهده کرد . برای مثال در کوهستان ها انواع مختلفی از یوزپلنگ و بز کوهی وجود دارند . در کناره آب انواع گراز ، خرس ، گرگ ، گربه وحشی و شغال زندگی می کنند . دشت ها نیز زیستگاه انواع موش های صحرایی ، روباه ، لاک پشت و مارها ، مثل افعی هستند . 

ارمنستان کشوری کهن است که از لحاظ تاریخی ، فرهنگی و حتی هنری منابع غنی و متنوعی دارد . علاوه بر مواردی که در بالا معرفی شد ، جنبه های مختلف دیگری نیزمی تواند گردشگران را مجذوب خود کند . 




هوای ارمنستان ملایم است. در تابستانها از مناطق جنوبی (فلات ایران) توده هوای گرمی که از منطقه گرمسیری وزیدن می‌گیرد به فلات ارمنستان می‌رسد. زمستانها هوای ارمنستان به شدت سرد می‌شود و فشار جو فزونی می‌گیرد. آسمان ارمنستان اغلب آفتابی است و میزان بارندگی در ارتفاعات به ویژه در ۲۰۰۰ و ۲۱۰۰ متری فزونی می‌گیرد. 

دمای هوا در ارمنستان به شدت تابع فصول سال است. در دشت آرارات متوسط دما در ماه ژوئیه دمای ۲۵+ تا ۲۷+ درجه سانتی گراد و حداکثر آن ۴۲+ درجه سانتی گراد است. در ماه ژانویه دمای متوسط هوا ۵- تا ۷- و حداقل آن ۳۰- درجه سانتی گراد است. در مناطق کوهستانی میانه از جمله دریاچه سوانمیانگین دمای هوا در تابستان ۱۸+ تا ۲۰+ و در زمستان ۸- تا ۱۲- درجه است. در اطراف دریاچه آرپا دمای هوا به ۴۶- نیز رسیده است. 

در جلگه آرارات ۲۵۰ روز از سال دما به صفر درجه نمی‌رسد. در مناطق کوهستانی شمار این روزها در سال ۱۵۰ تا ۲۰۰ و در ارتفاعات بسیار حدود ۳۰ تا ۵۰ روز است. میزان متوسط بارندگی در ارمنستان ۵۵۰ میلی‌متر است که در بهار و اوایل تابستان به حداکثر و در نیمه دوم تابستان و نیز زمستان به حداقل می‌رسد. متوسط روزهای آفتاب ارمنستان را طی سال ۲۷۰۰ ساعت نوشته‌اند. 






6Lc34vQkAAAAAK6LKzP-5fxMinPSROykJEH0UT9O