بزرگ ترین غار آبی جهان
اخبار گردشگری آژانس مسافرتی راه خیال 27 مهر ، 1400 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

از پنجم مهرماه 1342 شمسی که تیمی 14 نفره از اعضای هیات کوه نوردی همدان، غار علیصدر را مورد بازدید و کاوش قراردادند و توانستند با وسایل ابتدایی، مانند فانوس و تیوپ لاستیکی، پرده از دل طبیعت نهان در دل زاگرس بردارند تا به امروز سیل محققان، کوه نوردان، گردشگران و علاقه مندان به آثار طبیعی به این غار سرازیر شده و این جاذبه طبیعی را به دروازه گردشگری استان همدان تبدیل کرده است.
زمین شناسان قدمت سنگ های این غار را به دوره ژوراسیک از دوران دوم زمین شناسی حدود 150 میلیون سال نسبت می دهند که از مجموعه رشته آب ها، دریاچه بزرگی در درون غار به وجود آمده و از این رو نفوذ به عمق غار تنها با قایق میسر است.
در سالیان اخیر این امکان فراهم شده تا گردشگران با ورود به این غار کم نظیر از 2 مسیر گردشگری ساخته‌های شگفت‌انگیز طبیعت که در طول چندین هزار سال تشکیل شده‌اند را از نظر بگذرانند و از هیجان دیدن این مناظر زیبا گذر زمان را برای لحظاتی از یاد ببرند و به گفته متولیان غار، بزودی مسیرهای جدیدی نیز گشوده خواهد شد.
سنگ‌ها و قندیل‌ های زیبا و تماشایی این غار که گاهی به شکل مجسمه هایی همانند پنجه عقاب، شیر دوسر و کبوتر در نظر بیننده تداعی می شوند و عبور از تالارهای بکر و شگرفی همچون تالار 'هزار قندیل' با داشتن انبوهی از قندیل های زیبا و پل های شناور، تجربه ای بدیع را به بازدیدکنندگان از غار علیصدر هدیه می دهد.
گردشگران با حضور در غار علیصدر علاوه بر تجربه طولانی ترین قایق سواری در اعماق زمین و دل کوه می توانند مهیج ترین خاطره طبیعت گردی بر روی رودی زلال و شفاف را در ذهن خود ثبت کنند.
سهولت بازدید و رفاه حال گردشگران هدف مهمی برای متولیان این غار است که موجب شده اقدامات بسیاری در درون این غار انجام دهند و علاوه بر افزایش طول مسیر آبی برای قایقرانی، مسیرهایی در خشکی برای بازدید گردشگران مهیا کنند تا مناظر جدید و بدیعی را در مقابل دیدگان مشتاق گردشگران قرار دهند.
غار علیصدر تنها غار تالابی ایران و بزرگترین غار آبی جهان است که در ارتفاعات 'ساری قیه' در حوالی روستای علیصدر شهرستان کبودرآهنگ در 65 کیلومتری شمال غرب همدان واقع شده است و وجود این غار یکی از مهمترین دلایل انتخاب همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا در سال 2018 بوده است و می تواند از مهمترین دیدنی های جهانگردی استان همدان در این سال باشد.
در نوروز 95 غار علیصدر همدان با بیش از 64 هزار بازدیدکننده رتبه نخست در بین اماکن گردشگری طبیعی و تاریخی استان همدان را به خود اختصاص داد و طبق آمار ارائه شده در تعطیلات نوروز 96 نیز بیش از 75 هزار نفر از این غار بازدید کردند و پیش بینی می شود با تبلیغات انجام شده نوروز 97 تعداد بازدید کنندگان از این غار از مرز 100هزار بازدید کننده نیز فراتر رود.

علیصدر در صدر پربازدیدترین جاذبه های همدان


معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان به خبرنگار ایرنا گفت: از 28 اسفند 96 تا چهارم فروردین ماه جاری بیش از 31 هزار نفر از غار علیصدر همدان بازدید کردند که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 40 درصد رشد داشته است.
علی خاکسار ادامه داد: در نوروز امسال تاکنون غار علیصدر در صدر پربازدیدترین جاذبه های استان قرار داشته است و بعد از آن آرامگاه بوعلی سینا و آرامگاه باباطاهر قرار دارند.
وی ادامه داد: بیش از 290 هزار مسافر نوروزی از 28 اسفندماه سال گذشته تا چهارم فروردین ماه جاری از مکان ها و جاذبه های تاریخی، طبیعی و انسان ساخت این استان بازدید کردند.
وی افزود: همچنین در این مدت بیش از 67 هزار مسافر در هتل ها، هتل آپارتمان ها، مهمان پذیرها، مدارس، آموزشگاه ها و اقامتگاه های رسمی این استان اقامت داشتند.

امکان اسکان یکهزار مسافر در اقامتگاه های منطقه علیصدر


مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر همدان نیز به ایرنا گفت: هم اینک امکان اسکان یک هزار مسافر در سوئیت ها و اقامتگاه های منطقه فراهم است.
حمیدرضا یاری ادامه داد: علاوه بر افزایش ظرفیت اسکان و پذیرایی از مسافران، پارکینگی با ظرفیت 2 هزار خودرو به بهره برداری رسیده است تا زمینه آسایش مسافران و گردشگران بیش از پیش فراهم شود.
وی با بیان اینکه برای افزایش رضایتمندی گردشگران نوروزی، برنامه های فرهنگی در محوطه علیصدر اجرا می شود، گفت: در این چارچوب ویژه برنامه های نوروزخوانی تدارک دیده شده که با استقبال خوب مسافران روبرو است.
یاری با بیان اینکه در ایام نوروز افزایش قیمت بلیط نخواهیم داشت، گفت: این رویکرد با هدف افزایش رضایتمندی مسافران و شمار گردشگران اجرا می شود.
وی ثبت جهانی غار علیصدر را از جمله رویکردهای اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان برشمرد و افزود: در دولت تدبیر و امید هزاران گردشگر خارجی از این غار بازدید کردند و این روند رو به افزایش است.
استان همدان هم‌ اکنون به عنوان پنجمین شهر گردشگری کشور شناخته می‌ شود و دارای بیش از یکهزار و 800 اثر تاریخی و توریستی شناسایی شده است که یک هزار اثر آن ثبت ملی شده اند.


مقالات پربازدید
6Lc34vQkAAAAAK6LKzP-5fxMinPSROykJEH0UT9O