موزه آب و خانه کلاهدوزهای یزد

موزه آب یزد خانه پنج طبقه کلاهدوز ها است که در آن می‌ توانید از لوازم مختلف حفر قنات، ابزار و ادوات اندازه‌ گیری حجم آب، وسایل تامین روشنایی در قنات، اسناد و مدارک خرید و فروش آب و وقف ‌نامه‌ های قدیمی، کتابچه میراب ‌ها و اسناد توزیع آب، ظروف نگهداری و حمل آب و بسیاری لوازم ارزشمند دیگر دیدن کنید.

در گذشته خبری از لوله کشی های امروزی نبود و مردم مجبور بودند آب را از منبع تا محل استفاده حمل کنند و البته جایی هم برای نگهداری آب مورد نیاز خود داشته باشند. ظروف نگهداری و حمل آب و بسیاری لوازم و اشیای مرتبط با آن از جمله انواع شیر‎های برداشت آب از آب انبار‎ها، ظروف سفالی و شیشه‎ ای ویژه حمل و نگهداری آب، یک رشته مشک سقایی و ... را می توانید در موزه آب یزد ببینید.
مشربه چند هزار ساله یکی از دیدنی های این موزه است که از آن در کتاب ‎های تاریخی کهن یاد شده است. ظرفی شیشه ‎ای نیز در این موزه به چشم می خورد که دارای لوله ‎های جانبی است؛ صدها سال پیش، آب را داخل این ظرف می ریختند و بالای آن برف می گذاشتند. این ظرف دو جداره است و آب شدن تدریجی برف باعث می شد تا آب خنک، تازه و عاری از هر گونه آلودگی باشد و از ورود حشرات به داخل آن جلوگیری شود.

چیزی که این خانه را از سایر خانه‌ های مشابه خود در یزد متفاوت ساخته است، وجود یک رشته کاریز صد ساله است که از میان این خانه عبور می ‌کند. جالب است بدانید در پشت ‌بام این خانه، چاه خانه ‌ای قرار دارد که به وسیله چرخ چاه از آن آب می ‌کشیدند و آب‌ انبار خانه را که در طبقه همکف قرار داشت، پر می ‌کردند. خانه کلاه ‌دوز در زمینی به مساحت ۷۲۰ مترمربع و به فرمان مرحوم حاج‌ سید علی اکبر کلاه ‌دوز از بازرگانان روزگار قاجاریه در سال ۱۲۶۶ خورشیدی، در شمال میدان امیر چخماق ساخته ‌شده است.

یزد تنها شهر جهانی ایران است و نامش در فهرست یونسکو خود نمایی می کند.

6Lc34vQkAAAAAK6LKzP-5fxMinPSROykJEH0UT9O