گوورجین آداسی باستانی

کوش آداسی یکی از شهرهای پر توریست ترکیه است که هرساله میزبان گردشگران زیادی از اقسام نقاط دنیا می‌باشد. این شهر تاریخچه‌ای شگفت انگیز و طولانی دارد.
کوش آداسی درگذشته‌ی بسیار دور جزو امپراتوری ایرانیان باستان بوده است. طی حمله‌ی امپراتوری روم به ایران و شکست ایران این قسمت به دست رومیان افتاد. سپس یونانیان باستان این شهر ساحلی را از چنگ رومیان در آورده و برای سال‌ها در آن زندگی کردند. پس از فتح قسطنطنیه توسط سلطان محمد فاتح این شهر جزئی از خاک عثمانی‌ها شد. به همین دلیل کوش آداسی دارای آثار باستانی بسیار زیادی از دوران‌های مختلف است. عثمانی‌ها نیز که حکومتی طولانی در این ناحیه داشتند سازه‌های زیادی را از خود به جاگذاشته‌اند. یکی از معروف‌ترین سازه‌ها از زمان عثمانی گوورجین آداسی می‌باشد. ما در این مقاله قصد داریم تا این بنای تاریخی را به شما عزیزان مسافر در تور کوش آداسی معرفی کنیم

موقعیت جغرافیایی گوورجین آداسی در کوش  آداسی

این قلعه قدیمی در محله‌ی Hacıfeyzullah قرار گرفته استگوورجین آداسی در شبه جزیره‌ای در غرب کوش آداسی به نام  Güvercinada قرار گرفته است. این شبه جزیره توسط مسیر بسیار باریکی به کوش آداسی متصل شده استگوورجین آداسی یک قلعه نظامی است که در زمان عثمانی‌ها به عنوان یک کلانتری ساخته شده است. قلعه گوورجین آداسی به طور کامل زمین این جزیره را پوشانده است.

تاریخچه ساخت گوورجین آداسی در کوش آداسی

ساخت گوورجین آداسی به دلایل امنیتی  و در قرن نوزدهم انجام شد. این قلعه در سال بین سال‌های ۱۴۷۸ تا ۱۵۴۶ به دستور دریا سالار خیرالدین بارباروسا عثمانی به عنوان قلعه‌ای نظامی برای پیشگیری از حمله‌های احتمالی ساخته شد. دیوار بیرونی این قلعه در سال ۱۷۷۰ و به دست الیاس آقا  جهت مقابله با امپراتوری بیزانس و یونانیان در زمان قیام مورا ساخته شد. قیام مورا بخشی از برنامه استقلال یونان توسط کاترین بزرگ بود که توسط عثمانی‌ها سرکوب شد. بارباروسا عثمانی که دستور ساخت این قلعه را داد یکی از افرادی بود که در حفظ سلطه عثمانی‌ها بر مدیترانه نقش بسیار بزرگی را ایفا کرد. وی در قسطنطنیه درگذشت. قلعه گوورجین آداسی امروزه یکی از پربازدیدترین آثار باستانی کوش آداسی می‌باشد.

ساختمان قلعه گوورجین آداسی در کوش آداسی

دیوارهای قلعه گوورجین آداسی در ارتفاع حدوداً ۳ متر سرتاسر جزیره را پوشانده‌اند. سنگ‌های مورد استفاده در ساخت دیوار قلعه از یک معدن که در ایلانچی بورنو قرار دارد آورده شده است.
در جنوب دیوارهای این قلعه قدیمی یک پله مارپیج مانند وجود دارد و در دو طرف ورودی اصلی قلعه دو برج دیدبانی ساخته شده است. برج شمالی این قلعه به شکل پنج ضلعی و برج جنوبی به شکل استوانه می‌باشد. نشانه‌هایی از وجود کتیبه‌ای قدیمی بر روی درب ورودی قلع وجود دارد که امروزه از بین رفته است؛ اما بر روی برج شمالی کتیبه‌ای وجود دارد که طبق گفته‌ی باستان شناسان متعلق به سال ۱۸۲۶ میلادی است. این کتیبه که بر روی برج شمالی قلعه قرار دارد از ۴ خط تشکیل شده استگوورجین آداسی که در گذشته به عنوان مکانی برای دیدبانی دزدان دریایی از آن استفاده می‌شد به نام قلعه دزدان دریایی نیز شناخته می‌شود. فضای قلعه با درختان و گیاهان بسیار زیبایی پوشیده شده است. اکثر این گیاهان را درختان زیتون تشکیل می‌دهدگوورجین آداسی امروزه با چراغ‌هایی زیبا تزئین شده است که در شب با روشن کردن این چراغ‌ها این شبه جزیره نمایی بسیار زیبا و دیدنی به خود می‌گیرد. بازدید از این جزیره در تور کوش آداسی می‌تواند روزی آرامش بخش را برای گردشگران ایجاد کند. این جزیره زیبا هرساله میزبان پرندگانی است که به این منطقه مهاجرت می‌کنند. غروب آفتاب در گوورجین آداسی آت قدر جذاب و دیدنی است که هیچ‌کدام از افرادی که برای بازدید از این جزیره می‌آیند تا زمانی که ماه در آسمان پدید آید این قلعه را ترک نمی‌کنند. در حال حاضر طیف وسیعی از رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها در اطراف این جزیره ساخته شده و یا در حال ساخت هستند.

6Lc34vQkAAAAAK6LKzP-5fxMinPSROykJEH0UT9O