کاروانسرای محمد پاشا

کاروانسرای محمد پاشا ( به ترکی : Öküz Mehmed Pasha Caravanserai) در سال ۱۶۱۸ به منظور رونق تجارت دریایی ساخته شد. این سبک از معماری عثمانی، سبکی ظریف و منحصر به فرد می باشد. کاروانسرای محمد پاشا ، دارای حیاطی مستقل و مستطیلی شکل است که از طریق یک رواق جدا شده اند. این کاروانسرا در دو طبقه ساخته شده که یک درب آن در سمت شمال به بازار شهر منتهی می شود و درب دیگر در قسمت غربی که ورودی اصلی بوده و دو گذرگاه سرپوشیده دارد. در قسمت غربی، محلی برای ذخیره توشه محافظان امنیتی ساختمان ایجاد شده و حیاط دارای ایوان بزرگیست که طاق اصلی را احاطه کرده است. کاروانسرای محمد پاشا، در مرکز شهر کوش آداسی و دقیقا در مقابل اسکله کوش آداسی واقع است. و در تمام طول سال پذیرای بازدیدکنندگان و مسافران تور کوش آداسی است. این کاروانسرا به سبک معماری زیبا و تاریخی عثمانی ساخته شده و هم اکنون به صورت هتلی زیبا با همان سبک معماری قدیمی پابرجاست که در بهترین نقطه شهر واقع شده و نقطه عطف مسیر مسافران و همچنین در مجاورت بازار و خیابان اصلی شهر کوش اداسی است. بنایی تاریخی که سلطنت عثمانی را به یاد می آورد.

سازنده کاروانسرای محمد پاشا

این کاروانسرا توسط فرمانده عثمانی، محمد پاشا Mehmet Pasha ساخته شده است. محمد پاشا در آن زمان به عنوان فرماندار مصر و وزیر اعظم حکومت عثمانی خدمت می کرد. در قرن ۱۴ کوش اداسی بخشی از خاک ترکیه امروزی شد. پس از آن محمد پاشا که وزیر حکومت عثمانی ،دستور ساخت کاروانسرای کوش اداسی را صادر کرد.

کاربرد پیشینه و امروزی کاروانسرای محمد پاشا

پس از سال ها از زمان ساخت کاروانسرا در سال ۱۶۱۸، این کاروانسرا بازسازی شد و تا پیش از این، به عنوان قلعه ای برای دفاع از دشمن از آن استفاده می شده است، تا سال ۱۹۵۵ کاروانسرای محمد پاشا توسط تجار مورد استفاده قرار می گرفت اداره بازسازی کشور ترکیه در سال ۱۹۵۴ مبانی بازسازی این کاروانسرا را تصویب کرده و نتیجه آن بازسازی هتلی جدید بود که هم اکنون در از کوش آداسی یکی از جالب ترین مکان های برای گردشگران تور کوش آداسی شده است.

کاروانسرای محمد پاشا که هم اکنون از نمای یک هتل شیک برخوردار است، به صورت مبله بوده و کلیه نیاز های مسافران را بر طرف می سازد. در حالی که معماری دو طبقه به همان صورت باقی مانده است. فضای داخلی کاروانسرا نوعی فضای عرفانی است و حیاط بزرگ آن نیز به سبک معماری عثمانی طراحی شده است,۲۶ اتاق ویژه ۵۵ اتاق خواب ۱ مجموعه با تمامی امکانات و اینترنت بی سیم در تمام اتاق ها و هر اتاق نیز دارای حمام خصوصی و خط تلفن مستقیم است. همچنین رستوران کاروانسرا در فضایی باز واقع شده است.

جاذبه های اطراف کاروانسرای شامل اسکله طولانی بین بندر و دریا، تفرجگاه ساحلی، انواع رستوران ها، کافه ها، بارها و مراکز خرید است
6Lc34vQkAAAAAK6LKzP-5fxMinPSROykJEH0UT9O