پیاده روی بر سنگفرش های 100ساله

خیابان «روستاولی» در شهر تفلیس که قبلا خیابان «گلوینی» نامیده می شد، یکی از اصلی ترین خیابان های این شهر است که به احترام شاعر بسیار معروف قرون وسطی، یعنی «شوتا روستاولی» نامگذاری شده است.

  بسیاری از مراکز مهم دولتی و غیردولتی گرجستان در این خیابان مستقر هستند که از جمله آنها می توان به پارلمان گرجستان، اپرا و باله شهر تفلیس، کلیسای کاشوتی، موزه مردمی و آکادمی تئاتر گرچستان اشاره کرد.

خیابان کشی منظم، ساختمان های چندطبقه زیبا و مراکز فرهنگی و هنری، مشخصه های این منطقه زیباست، در حالی که هنوز هم در بسیاری از قسمت های شهر، می توان سنگفرش هایی با بیش از یکصد سال قدمت را مشاهده کرد. حتی پیاده روها همگی سنگفرش است و بر فراز ساختمان های قدیم، تابلوهایی به چشم می خورد که یادگار قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم است. گرجی ها، با همان دقتی که بافت تاریخی و فرهنگی تفلیس را حفظ کرده اند، از پایتخت قدیمی خود، یعنی «متسختا» واقع در 20 کیلومتری تفلیس هم محافظت کرده اند.

این شهر کوچک و کم جمعیت، یک موزه زنده و دیدنی است که به ثبت جهانی هم رسیده است. پس از انتقال پایتخت به تفلیس، در خیابان اصلی شهر، هیچ خودرویی حق تردد ندارد و اهالی و گردشگران، محوطه تاریخی شهر را پیاده طی می کنند. کودکان و نوجوانان تفلیس هم با اسکیت و اسکوتر، در کوچه ها بازی می کنند و گردشگران با خیال راحت در خیابان قدم می زنند.

6Lc34vQkAAAAAK6LKzP-5fxMinPSROykJEH0UT9O